
Editor: We didn’t say Dr Mahathir sought 
1 0 

PapFr denies mamng 
By S. Jayakrishnan 
and Manan Osman 
LONDON, Fri. - The Sun- 
day Times editor Andrew F. 
Neil said his newspaper at 
no stage had claimed that 
Prime Minister DaU.k Seri 
Dr MahmM&am&h4 
-a bribe or was paid 
one. 

In a letter published by 
The Times today, he ex- 
pressed regret that if subse- 

had been accused of a 
charge “we did nqt make”. 

“In the light of this clarifi- 
cation, I hope we will con- 
clude that there are no 
grounds for a ban on British 
companies doing business 
with his Government. 

“To encourage this con- 
clusion I am copying this 
letter to the Malaysian High 
Commissioner in London 
for immediate despatch to 
his Government in Kuala 
Lumpur,” he said. 

He said The Sunda’y 
Times could not apologise 
F;iymethmg it had not 

At ‘a Press conference in 
fuCu; Lukm ur, 

et! 
Dr Ma- 

to comment 
on Neh letter said: “He 
does not regret &a actions), 
he regreta that I misunder- 
stand (the report). 

“Actually there is nothing 
to misunderstand. It is quite 
clear from the inference 
that I had received money in 
order to give a contract to 
Wimpey. If I misunderstand 
what was written, lots of 
other people throughout the 
world misunderstand it be- 
cause they have been ub- 
lishing remarks about R ow 
corrupt we all are. 

“The effect of that state- 
ment by Neil is that I am 
corrupt and there is nothin 
that I can do. He implie 8 
that I am corrupt.” 

Dr Mahathir said he had 
repeatedly said that it was 
good for the British Press 
and media to tell the truth. 

“When you start telling 
lies about other people, a lot 
of problems -would be 
caused to them,” he added. 

Neil claimed in his letter 
that Deputy Prime Minister 
Datuk Seri Anwar Ibrahim 
was reported as saying that 
the ban on British compa- 
nies bidding for public-sec- 
tor contracts would not be 
be lifted until The Sunday 
Times apologises for alleg- 
ina that Dr Mahathir took a 

Y ‘tribe. 
(Anwar in a Press confer- 

ence in Kuala Lumpur on 
Wednesday did not say The 
Sunday Times should apolo- 
gise as a condition for the 
Government to review the 
decision. He had said: 
“Right now we have no rea- 
son to revise the decision.” 

(When asked by reporters 
what the Government ex- 
pected the British Press to 
do, he said: “The British 
Press should be free to re- 
port objectively. The free- 
dom to state the facts . . . they 
can choose to be critical. We 
like the media to write re- 
rafesdwhich can be substan- 

. . . our frustration is 
they keep on making mali- 
cious allegations and expect 
us to keep quiet and do 
nothing.“) - - 

Neil. in his letter. clarified 
that the thrust of his news- 

l%Y :ls;; %?%3lE 
“Wimpey offered contract 
bribes to Malaysian Prime 
Minister” was that the Bri- 
tish construction company 
had been prepared, through 
a middle man, to negotiate 
“special payments” to Ma- 
laysian politicians in return 
for a E615 million contract. 

He said the company had 
been led to believe by that 
middleman that Dr Ma- 
hathir would be one of the 
beneficiaries. 

“At no stage, however, did 
The Sunday Times claim 
that Dr Mahathir had 
sought such a bribe or been 
0 PLEASE TURN TO 

PAGE 2, COL 2 

or was paid bribe 

allegation 

i 



‘Wimp;ey says it ‘will, not ‘take dase 

to Press Complaints Commission 
0 FROM PAGE ONE Times which published the 

article. 
paid one. Indeed the story 
made clear that, in the end, 
no money changed hands.” 

Neil said The Sunday 
Times had been investigat- 
ing various British deals 
with Malaysia because of 
possible linkage between 
aid and arms. 

“We have no vendetta 
against Malaysia or its 
Prime Minister,” he said. 

He added, however, that it 
was perfectly proper that 
The Sunday Times and oth- 
er British newspapers 
should investigate whether 
a quarter of a billion pounds 
of British taxpayers’ money 
used to build a Malaysian * 
dam was really deployed to 
sweeten a El billion arms 
deal for Britain. 

Neil said that goes to the 
heart of the proper account- 
ability of British public 
funds, and newspapers 
should not desist from in- 
vestigating it. 

Meanwhile, former Bri- 
tish High Commissioner to 
Malaysia Sir Donald Hawley 
has suggested that Wimpey, 
which has denied it paid 
bribes to Malaysian politi- 
cians in 1985 in pursuit of a 
E615 million contract to 
build an aluminium smelter 
as reported by the The Sun- 
day Times, bring its case to 
the Press Complaints Com- 
mrssron 

He said if the firm did so 
then it would be a good test 
case against The Sunday 

The commission is a me- 
dia watchdog body with its 
own Code of Ethics and 
guidelines drawn up by the 
newspaper industry. 

Hawley said Wimpey’s ar- 
gument for redress in this 
case would be quite specific 
but The Sunday Times 
could claim grounds of fair 
report for publishing the ar- 
ticle. 

However, Wimpey said to- 
day it was not prepared to 
go to the commission just 
yet. 

A source told the New 
Straits Times today that 
their lawyers would first 
like to see the documents 
used by the paper’s journal- 
ists on which the article was 
based. 

“Our lawyers requested to 
meet with their counter- 
parts from The Sunday 
Times last Friday but they 
declined to do so. 

“Until we see for our- 
selves what documents 
were used as the basis for 
these allegations we cannot 
proceed with any complaint 
against the paper on the ar- 
ticle.” 

He added that Wimpey’s 
lawyers were acting on the 
case and that no decision 
had been made on the next 
course of action. 

Hawley when asked to 
comment on statements by 
certain British companies 
and individuals who are 
considering lodging reports 
to the commission on the 

“malicious and irresponsi- 
ble reporting” by ,some sec- 
;;I? of the Brltlsh media 

“For other parties to lodge 
reports with the commis- 
sion would have a more dif- 
ficult task as they would 
have to substantiate their 
claims.” 

The former envoy. who is 
still an active member of the 

British-Malaysia Society, 
said several prominent per- 
sonalities were considering 
a rapprochement between 
the Governments of Malay- 
sia and Britain. 

He said he was in contact 
with Tun Ismail Ali. the 
chairman of Permodalan 
Nasional Berhad. in an at- 
tempt to find a way of re- 
solving the issue. 


	Paper denies making allegation (NST 01/03/1994)

