
NEWSPAPER DIGEST
08 APRIL 1998

    Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad's statement Tuesday that the
International Monetary Fund (IMF) has not shown any progress in efforts to
regulate currency trading was made top front page headline story in SUN,
TAMIL NESAN, MALAYSIA NANBAN and UTUSAN MALAYSIA.
    The news item which also appeared as a front page report in NEWS
STRAITS TIMES, BUSINESS TIMES, BERITA HARIAN, NANYANG SIANG PAU and SIN
CHEW JIT POH quoted the prime minister as saying although the IMF had
promised to study Malaysia's proposal on the matter, it had yet to make any
suggestion.
    "I don't know why...so long as the currency fluctuates, they (currency
traders) will make profits," he told reporters after holding Aidiladha open
house at Dewan Jitra, Jitra, newspaper reports said.
    He was asked to comment on the latest development in Malaysia's
proposal to regulate currency trading following the financial crisis in the
region since last July.
    Sarawak newspapers -- SARAWAK TRIBUNE, BORENO POST and UTUSAN SARAWAK
in their front page headline news item quoted Chief Minister Tan Sri Abdul
Taib Mahmud as saying he doubted the sincerity of Swiss environmentalist
Bruno Manser's purported apology for staying illegally in Sarawak in the
80s.
    The news item also given a wider coverage by newspapers in Sabah as
well as the Peninsula.
    Manser's credibility was questionable, he told reporters after
distributing sacrificial beef to poor muslims in Kuching and Samarahan
divisions in conjunction with Hari Raya Haji Tuesday. said.
    Manser, who now runs Bruno Manser Fonds, a non-governmental
organisation (NGO) for the protection of indigenous people worldwide based
in Basel, Switzerland, said he had written to Taib on March 31 of his
intention to return to Sarawak.
    Copies of Manser's letter, which were also faxed to local newspapers in
Kuching, stated that he was scheduled to arrive Kuching from Zurich Tuesday
for the Hari Raya Haji celebrations.
    Taib, however, did not confirm receiving the letter, saying "it remains
a speculation".
    Manser was blacklisted by the Sarawak government for instigating the
Penans against logging activities on their native land.
    Water shortage continue to be a front page report of several dailies.
    The subject matter appeared as top story in BERITA HARIAN, NEWS STRAITS
TIMES and THE STAR.
    According to NEW STRAITS TIMES angry consumers, frustrated by the
Selangor water works department's silence and slow responses, want it to be
revamped and its senior officals held responsbile for the poor handling of
problem.
    Consumer representives, MPs and residents' associations, who bore the
brunt of the people's anger, said the mood was one of extreme frustration.
    "Pushed to the edge, some have called for the removal of those in top
posts", declares NST.
    Meanwhile, top story in THE STAR says an average Malaysian household
wastes 1,165 litres of water daily although the international standard for
consumption is only 165 litres per head.
    Quoting the Malaysian Water Association and Institute of Engineers
Malaysia (IEM) the daily said such wastage coupled with overconsumption by
industrial consumers, had taken a toll on existing water resources and



supply.
    In another related development BERITA HARIAN, in its front page
headline, said the Ministry of Public Works is formulating a long-term plan
to ensure enough water supply for the whole country.
    Quoting the Minister, Datuk Seri S. Samy Velly the Malay daily said new
infrastructures to be built includes dams, water treatment plants and pipe
network that could last up to 100 years.
    Several dailies reported that the cabinet will decide at its weekly
meeting today (Wednesday) on the official Made-In-Malaysia logo to make it
a compulsory label on all locally made products for domestic and export
markets.
    This news item appeared as a front page report in TAMIL NESAN.
    Domestic Trade and Consumer Affairs Minister Datuk Seri Megat Junid
Megat Ayob was quoted as saying that the selected logo was expected to come
into official use in three months' time.

    According to newspaper reports Aidiladha was celebrated on a moderate
scale nationwide Tuesday by Muslims who started off the day with prayers at
the mosques.
    This was followed by the slaughtering of sacrificial livestock.
    News on Aidiladha appeared as a front page report in BERITA HARIAN with
other dailies giving it a wider coverage.
    At Masjid Negara in Kuala Lumpur, thousands of city folk attended the
prayers which were telecast live by RTM while the nation's latest private
television station, NTV7, which starts its service Tuesday, telecast the
prayers at Masjid Zahir in Alor Setar.
    The normally-busy streets of Kuala Lumpur were quiet, with many of the
city folk having returned to their hometowns to celebrate the occasion with
their relatives and to take advantage of the public holiday.
    Meanwhile, in a front page report BERITA HARIAN said no untoward
incidents happened and everything went on smoothly as millions of Muslims
from all over the world performed their rites and rituals in Mina at the
peak of the Haj pilgrimage Tuesday.
    The daily quoted a Saudi Arabian official as saying this.

Bernama


	NEWSPAPER DIGEST (Bernama 08/04/1998)

