
06 MAY 1999
Court-Anwar
ANWAR'S PRELIMINARY OBJECTION IN RM100 MILLION SUIT AGAINST SUN REJECTED

    KUALA LUMPUR, May 6 (Bernama) -- The High Court here today dismissed
preliminary objections by Datuk Seri Anwar Ibrahim and will hear tomorrow
an application by Sun Media Corporation Sdn Bhd to dispose of his RM100
million libel suit against the company as a preliminary issue.
    Justice Datuk R. K. Nathan made the decision after hearing submissions
from Karpal Singh, counsel for the former deputy prime minister, and and
Datuk V.K. Linggam, for Sun Media.
    Sun Media, which filed its summons-in-chambers on April 6, sought a
court ruling on several issues relating to the question of qualified
privilege as pleaded in its defence to Anwar's suit.
    The summons-in-chambers was supported by the affidavit of Sun Media
director Tan Sri Abdul Rahim Din who said it was approriate for the court
to try the issues as preliminary issues in the interest of justice,
judicial expediency and considering the costs involved.
    In his affidavit-in-reply, Gobind Singh Deo, Anwar's other counsel,
said the prayers sought by Sun Media in the application was misconceived
and it would not be appropriate for them to resolve the matter as
preliminary issues.
    Gobind Singh said Anwar was entitled to a full trial, having regard to
his contention that a defence of qualified privilege was not open to Sun
Media.
    Anwar, 51, is suing Sun Media for alleged libel for publishing an
article under the heading, "Anwar's behaviour is despicable: PM", on Sept
23 last year.
    In his statement of claim, Anwar said Sun Media had published the
defamatory words against him without verifying the facts with him before
publication.
    He said the Sun had re-published the said words on Jan 28, 1999 under
the heading "Report On Sodomy and Masturbation" after the issue of the
suit, thereby, making profit from the sale.
    In his suit, Anwar is also seeking an injunction to restrain Sun Media,
formerly known as Sun Media Group Sdn Bhd, by its directors, servants,
and/or agents from further publishing the said or any similar libel on him.
    Anwar is also seeking interest, costs, and any other relief deemed fit
and proper by the court.
    In its statement of defence, filed on March 11, Sun Media, which
admitted publishing the words, contended that it did so upon an occasion of
qualified privilege.
    The company said it was its legal, moral and social duty to publish the
said words to readers of its newspaper, The Sun, who had a legitimate
interest to receive the information.
    The statement of defence also included the full text of what the Prime
Minister Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad had said at a news conference held
on Sept 22 last year and also questions he was asked by journalists.
    The company claimed that it was Dr Mahathir's public duty to explain to
the general public the dismissal of Anwar from his post and it was the duty
of the media to convey the explanation to the general public as the general
public had a co-responding interest to hear the explanation.
    In his reply, Anwar claimed that Sun Media had failed to exercise
reasonable caution in publishing the words despite his earlier denial of
any sexual misconduct.



    He said the plea of qualified privilege was not open to Sun Media.
    Alternatively, Anwar said the plea of qualified privilege must fail
because Sun Media was "actuated by malice" when publishing the offending
words.
    He said the Sun Media also did not make any effort to confirm the truth
of the offending words from him or from the parties allegedly involved with
him in the alleged sexual misconduct.
    He also claimed that Sun Media published the words knowing well that he
was then under detention under the Internal Security Act and was therefore
unable to reply.
    -- BERNAMA
    SBB JK


	ANWAR'S PRELIMINARY OBJECTION IN RM100 MILLION SUIT AGAINST SUN REJECTED (Bernama 06/05/1999)

