
16 JAN 1999
Singapura-Business Times
DOKUMEN DISAHKAN OLEH SUMBER, KATA EDITOR BT

   SINGAPURA, 16 Jan (Bernama) -- Business Times (BT) Singapura mengatakan
bahawa ia telah mendapatkan pengesahan daripada sumber-sumbernya sendiri
mengenai dokumen yang dipetik dalam artikel yang diterbitkan oleh akhbar
itu mengenai mesyuarat rahsia tentang bekas timbalan perdana menteri
Malaysia yang dikatakan diadakan pada November lepas.
   Akhbar itu hari ini menyiarkan teks penuh Menteri Penerangan Malaysia
Datuk Seri Mohamed Rahmat yang menyangkal artikel itu dan apa yang
dikatakan "dokumen bocor" dengan menyatakan mesyuarat itu adalah "rekaan"
yang terdapat dalam Internet sebulan lepas.
   "Kami mengucapkan terima kasih kepada Menteri Penerangan Datuk Mohamed
Rahmat bagi kenyataannya itu dan berbesar hati untuk menyiarkan sepenuhnya.
   "Kami ingin menjelaskan, bagaimanapun, bahawa dokumen yang dipetik
dalam artikel kami tidak diperolehi daripada Internet. Kami mendapatkannya
daripada sumber kami sendiri dan kami mengambil langkah untuk mengesahkan
kesahihannya.
   "Kami menyiarkan berita itu kerana percaya ia adalah betul dan kami
tidak mempunyai niat buruk," kata Editor BT Patrick Daniel dalam satu nota
kaki.
   Artikel yang disiarkan pada 13 Jan itu ditulis oleh Editor analisis
serantau BT Yang Razali Kassim yang memetik "dokumen bocor" daripada apa
yang didakwa mesyuarat rahsia yang diadakan di kediaman Perdana Menteri
Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad pada 5 Nov.
   Artikel itu menyatakan mesyuarat itu adalah komplot "Pusingan Kedua"
untuk memerangi Anwar yang telah dipecat sebagai orang nombor dua negara
dan menteri kewangan pada September dan Dr Mahathir didakwa mengaku membuat
beberapa kesilapan utama dalam mengendalikan masalah Anwar.
   Selain Mohamed, mereka yang dinamakan menghadiri mesyuarat itu ialah
Bendahari Umno Tun Daim Zainuddin, Setiausaha Agung Umno Datuk Sabbaruddin
Chik dan beberapa anggota terkemuka Umno yang lain, Tan Sri Abdul Rahim
Thamby Chik, Tan Sri Sanusi Junid, Datuk Seri Rafidah Aziz dan Datuk
Ibrahim Ali.
   Akhbar yang bernaung di bawah syarikat yang sama dengan BT, The Straits
Times, telah melaporkan penafian oleh Abdul Rahim dan Ibrahim.
   Mohamed berkata beliau menafikan sepenuhnya mesyuarat seumpama itu
diadakan dan berpandapat artikel itu ada niat jahat untuk mencemarkan
kerajaan Barisan Nasional (BN) dan Umno di bawah pentadbiran kepimpinan Dr
Mahathir.
   "Pada ketika hubungan dua hala antara Singapura dan Malaysia sedang
diperbaiki, artikel yang membangkitkan kemarahan dan berniat jahat oleh
sebuah akhbar yang dihormati di republik itu adalah tidak baik bagi proses
pemulihan itu," katanya.
   Mohamed yang juga Setiausaha Agung BN berharap laporan itu hanya
merupakan "satu penulisan buruk kewartawanan dan tidak mempunyai sebarang
agenda lain" oleh penulis atau Business Times Singapura yang menyiarkan
artikel itu dan telah diterbitkan semula oleh (akhbar Singapura lain), The
New Paper.
   -- BERNAMA
   TCL RHM RON


	DOKUMEN DISAHKAN OLEH SUMBER, KATA EDITOR BT (Bernama 16/01/1999)

