
 
15/03/1999 
 
Foreign Press ignored principles 
 
Ashraf Abdullah 
THE foreign Press which advocates professionalism and impartiality in 
carrying out its functions, lost on both counts in so far as the Sabah 
election is concerned. 
  In fact, the two cardinal requirements in journalism were glaringly 
missing in their coverage of the election as they kept predicting that the 
Barisan Nasional would take a severe beating. 
  Again, they were forced to swallow their words when the BN went on to 
win 31 seats, just one short of a two-thirds majority. 
  At 7pm on Saturday, when unofficial results indicated that the BN had a 
clear lead over its arch-rival Parti Bersatu Sabah, the bureau chief of 
AFP, Peter Starr reported from Kota Kinabalu that the BN would be 
defeated. 
  He based his assessment on a public opinion poll published by the Borneo 
Post on Saturday. 
  "Voting in elections in the east Malaysian State of Sabah ended on 
Saturday with a public opinion poll predicting a loss for Prime Minister 
(Datuk Seri Dr) Mahathir Mohamad's ruling coalition," Starr wrote. 
  Relying on such polls and overzealous members of the Opposition who 
condemn anything and everything for the sake of opposing, have become the 
order of the day for news agencies and foreign magazines. 
  This is mainly because the foreign wires are mostly headed by foreigners 
or inexperienced local staff who know little about the country's politics, 
what more the Sabah situation. 
  As with other foreign bureau chiefs and reporters, Starr is fairly 
inexperienced and lacks knowledge and sensitivity. 
  This was quite obvious from his reports. 
  K. Baranee Krishnaan, who left The Star to join Reuters as a reporter a 
few years ago, wrote in his report which was transmitted to Malaysian 
subscribers at 10.55pm on Saturday: 
  "Early indicators showed the outcome of the polls could be close for the 
73-year-old leader, who has held power since 1981, political allies said." 
  But the fact is, at 10.35pm, the BN had already secured a simple 
majority and the mandate to form the State Government. 
  The report clearly showed that Baranee was behind time, unusual for wire 
agencies. They are supposed to deliver up-to-date reports, speedily and 
accurately. 
  It is probably the case of relying on the same source or a deliberate 
attempt to tell half-truths. 
  The Associated Press, in its report transmitted at 10.13pm said: 
  "Despite the early lead, political observers said the outcome was too 
close for comfort for Mahathir, who hoped for a resounding two-thirds 
majority in the 48-seat state assembly. His party needed 25 seats to form 
a Government." 
  Again, the reporter was behind time. This is the result of relying too 
much on those opposing the BN, giving the impression that the foreign 
Press has taken sides. 
  Any member of the BN would have been able to say at 10pm that the 
coalition was on its way to a clear victory. 
  Foreign newspapers and magazines are not left out. They are all in 
steady competition to bash the Malaysian Government, even to the extent of 
making sweeping statements. 



  Thomas Fuller of the International Herald Tribune, in a report on March 
11 said: 
  "As the economy on the peninsula shrank last year by about six per cent, 
in Sabah it grew by about one per cent, buoyed by the State's plantation 
sector and timber industry." 
  Fuller went on to say that the majority of Sabah people were poor, 
especially those in the hinterland. 
  The Far Eastern Economic Review's S. Jayasankaran also jumped on the 
bandwagon, claiming that the 1995 redelienation exercise was in Umno's 
favour. 
  Jayasankaran quoted an Umno leader as saying that the BN had a 50-50 
chance of winning the election. 
  He argued that the Anwar factor would split Muslim voters - about 60 per 
cent of the electorate - who were traditional Umno supporters. 
  Leslie Lopez, the staff reporter of the Asian Wall Street Journal wrote: 
  "Dr Mahathir's coalition Government faces a tough time getting re- 
elected to another five-year term (in Sabah). 
  "This is its first political test since the Prime Minister rocked the 
country by firing his heir apparent, Deputy Prime Minister Datuk Seri 
Anwar Ibrahim, and banning offshore trading of the Malaysian currency in 
September." 
  Wrong again! If at all, the Sabah results only go to show that the 
reformasi movement, mooted by Anwar and supported by a few, either has 
died down or had no effect on the election. 
  The silent majority is all for the Government. 
  It also appears that the measures taken by the Government to overcome 
the economic problems had the people's support. 
  This was made clear by the BN's victory in Elopura, Tanjung Papat, 
Karamunting and Likas. These are urban constituencies where most 
businessmen reside. 
  It seems that these businessmen, though affected by the economic crisis, 
are satisfied with the Government's actions. 
  The way things turned out in Sabah, it is obvious that foreign Press 
reports have little impact on Malaysian voters. 
  Probably, Malaysians have become mature enough to distinguish truth from 
falsity. 
  If the foreign Press shirks professional and journalistic principles, 
there is a chance that Malaysians may lose faith in them. 
                               (END) 
 


	Foreign Press ignored principles (NST 15/03/1999)

