
 
17/03/1999 
 
Star Papyrus nafi AWSJ fitnah Mirzan 
 
 
KUALA LUMPUR, Selasa - Star Papyrus Printing Sdn Bhd yang menghadapi saman 
malu RM150 juta daripada Mirzan Mahathir, menafikan artikel yang disiarkan 
akhbar The Asian Wall Street Journal (AWSJ), memfitnah anak Perdana 
Menteri itu. 
  Star Papyrus (defendan), anak syarikat Star Publications (M) Bhd 
mencetak AWSJ edisi Kuala Lumpur, sehubungan itu akan membatalkan saman 
berkenaan jika Mirzan ingin meneruskan tuntutannya ke atas syarikat itu. 
  AWSJ dalam keluaran 4 Januari 1999 menyiarkan artikel bertajuk: 
"Mahathir's eldest son limits ambitions (Cita-cita terhad anak sulung 
Mahathir)" yang ditulis oleh G Bruce Knecht. 
  Dalam pembelaannya, Star Papyrus mendakwa syarikat itu menyediakan 
sebuah bilik bagi menempatkan peralatan milik Dow Jones Publishing Company 
(Asia) Inc. untuk menerima negatif cetakan isi kandungan AWSJ daripada Dow 
Jones Hong Kong menerusi isyarat elektronik. 
  Defendan mendakwa, pihaknya juga menyediakan kakitangan untuk 
mengendalikan peralatan; kertas bagi mencetak berita; pembuatan plet dan 
pembungkusan akhbar AWSJ. 
  Sehubungan itu, defendan menafikan ia menerbit dan memberi kuasa bagi 
penerbitan akhbar berkenaan. 
  Selain menafikan artikel itu memfitnah Mirzan, defendan mendakwa anak 
Perdana Menteri itu memberi kebenaran kepada Knecht untuk menemubualnya 
pada 2 Disember 1998 di pejabatnya di Malaysia. 
  Defendan mendakwa, walaupun ia tidak wajib untuk memberi butiran 
pembelaan, sebagai langkah berwaspada ia akan menyertakan butiran 
berkenaan. 
  Menurut defendan, Knecht seorang wartawan perniagaan dan ekonomi 
mempunyai pengalaman selama 13 tahun dalam penulisan mengenai individu 
yang terbabit dalam demensi kewangan dan ekonomi berkaitan krisis serta 
pemulihan mata wang Asia. 
  Dalam jawapan kepada pembelaan itu, Mirzan mendakwa beliau mempunyai hak 
untuk memfailkan permohonan bagi membatalkan beberapa perenggan pembelaan 
dengan alasan ia tidak mendedahkan sebarang pembelaan munasabah. 
  Mirzan mendakwa, beliau menafikan memberi persetujuan untuk memberi 
temubual kepada Knecht dan mengambil risiko penerbitan artikel itu yang 
diedar secara meluas. 
  Menurutnya, Knecht tidak pernah memberitahunya sebelum atau selepas 
temubual itu untuk menulis artikel mengenainya secara peribadi dan 
hubungannya dengan Perdana Menteri. 
  Katanya, dalam temubual itu juga Knecht tidak menyoal atau meminta 
sebarang penjelasan berhubung dakwaan fitnah yang ingin disiarkan oleh 
AWSJ. 
  Mirzan berkata, Knecht hanya memberitahunya bahawa beliau sedang 
menyelidik satu cerita beberapa syarikat besar, termasuk Konsortium 
Perkapalan Bhd (KPB). 
  "Selepas temubual itu dan sebelum penerbitan dakwaan fitnah itu, Knecht 
tidak mendapatkan penjelasan atau memanjangkan salinan draf artikel yang 
dicadangkan untuk penerbitan kepada saya walaupun artikel itu memfokus 
saya secara peribadi dan bukan ke atas beberapa syarikat besar seperti 
yang ditanya olehnya. 
  "Artikel itu dan perkataan yang diadukan hanya mengenai saya secara 
peribadi, KPB dan syarikat yang saya mempunyai satu kepentingan. Artikel 



ini tidak merujuk kepada sebarang syarikat besar seperti yang didakwa 
Knecht," katanya. 
  Sehubungan itu, katanya, Knecht berniat jahat ketika menemubualnya dan 
menerbitkan dakwaan yang memfitnahnya. 
  Pada 28 Januari lalu, Mirzan memfailkan saman itu di Mahkamah Tinggi 
Sivil, Wisma Denmark di sini dan menuntut ganti rugi daripada Star Papyrus 
berikutan penyiaran artikel berkenaan. 
  Dalam pernyataan tuntutannya, Mirzan mendakwa artikel itu memfitnahnya 
dengan membawa maksud beliau membina empayar perniagaannya bukan atas 
kemampuannya tetapi mendapat faedah daripada keistimewaan, nepotism dan 
pilih kasih. 
  Sehubungan itu, katanya, perasaan dan nama baiknya dalam bidang 
perniagaan terjejas serta tercemar. 
  Menurutnya, artikel itu memberi gambaran beliau menjalankan perniagaan 
secara cuai, tetapi selamat kerana menyalahgunakan kedudukannya sebagai 
anak Perdana Menteri serta diselamatkan oleh kerajaan atas pengaruh 
bapanya. 
                                (END) 
 


	Star Papyrus nafi AWSJ fitnah Mirzan (BH 17/03/1999)

