
 
12/03/1999 
 
Sun Media fail pembelaan saman Anwar 
 
 
KUALA LUMPUR, Khamis - Penerbit akhbar The Sun, Sun Media Corporation Sdn 
Bhd, hari ini memfailkan pernyataan pembelaan terhadap tuntutan RM100 juta 
yang dikemukakan Datuk Seri Anwar Ibrahim, dalam saman malunya. 
  Pernyataan pembelaan itu difailkan melalui Tetuan V Siva & Partners di 
Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Sivil, jam 3.24 petang tadi, bagi 
menjawab dakwaan Anwar bahawa pihak defendan mengeluarkan satu artikel 
yang berniat jahat serta memfitnahnya. 
  Anwar dalam pernyataan tuntutannya, yang difailkan pada 26 Februari 
lalu, menuntut ganti rugi RM100 juta kerana mendakwa Sun Media selaku 
penerbit dan pencetak akhbar The Sun mengeluarkan satu artikel yang 
berniat jahat serta memfitnahnya. 
  Artikel berkenaan, bertajuk "Anwar's Behaviour Despicable" diterbitkan 
di halaman dua akhbar itu pada 23 September 1998. 
  Artikel itu memetik Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad 
menggambarkan pembabitan Anwar dalam perbuatan seks luar tabii dengan 
seorang lelaki lain. 
  Sun Media dalam pembelaannya menafikan perkataan yang diadukan dalam 
tuntutan Anwar membawa atau difahamkan untuk membawa maksud yang Anwar 
seorang homoseksual yang bertentangan dengan aturan tabii. 
  Selain itu, pihak defendan juga berkata perkataan yang diadukan 
diterbitkan atas satu keadaan perlindungan bersyarat. 
  Menurutnya, ia menjadi kewajipan defendan menerbitkan artikel berkenaan 
untuk pembacanya. 
  Sun Media mendakwa artikel berkenaan melaporkan dengan tepat kenyataan 
Perdana Menteri dalam satu sidang akhbar di Jabatan Perdana Menteri pada 
22 September 1998, yang turut dilaporkan dalam akhbar kebangsaan lain. 
  Menurutnya, dalam sidang akhbar berkenaan, Perdana Menteri memberi 
penjelasan berhubung pelucutan jawatan Anwar serta sebab beliau ditahan, 
dan salah laku seks yang dikatakan dibuat oleh Anwar. 
  Selanjutnya, kata defendan, perkataan yang diterbitkan adalah komen yang 
berpatutan berhubung perkara yang membabitkan kepentingan umum. 
  Selain itu, Sun Media juga mengakui menerbitkan semula perkataan 
berkenaan sebagai sebahagian satu artikel lain pada 28 Januari lalu. 
  Bagaimanapun, katanya, itu dibuat selepas plaintif mengumumkan secara 
terbuka berhubung saman terhadap The Sun. 
                                (END) 
 


	Sun Media fail pembelaan saman Anwar (NST 12/03/1999)

