
13 OCT 2000
Daim (News Analysis)
AWSJ'S ATTACK ON POLICY BEWILDERING

By: Azman Ujang
    KUALA LUMPUR, Oct 13 (Bernama) -- The extent some foreign-owned
publications go to in attacking policies of the Malaysian government can
sometimes be described as bewildering.
    The latest example is The Asian Wall Street Journal (AWSJ), an
influential regional business newspaper, which reported Wednesday that an
order by the Finance Ministry to revamp the management structure of
state-owned corporations is facing resentment among Malaysia's top
bureaucracts.
    It refers to the Finance Ministry's order to ban senior managers of
government enterprises and agencies from serving as directors of
subsidiaries and associated companies of their parent bodies.
    When the order was issued in May, the newspaper suggested that a rift
had occurred between Finance Minister Tun Daim Zainuddin and Prime Minister
Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad.
    " A potentially far-reaching policy change in Malaysia could exacerbate
a growing rift between Prime Minister Mahathir Mohamad and his-long time
confidant, Finance Minister Daim Zainuddin," AWSJ declared at that time.
    Now, five months later when the Mahathir-Daim rift it speculated still
failed to surface or did not happen -- thus proving ASWJ wrong
-- the newspaper rehashed the same story, saying the Daim's
initiative was " derailed after senior civil servants complained to Dr
Mahathir."
    AWSJ's editorial policy espouses Western-style democracy and freedom of
speech, and by the same token, it is hard-hitting against countries and
governments which it regards as corrupt and inefficient.
    It also glorifies transparency and good corporate governance especially
in dealings with foreign investors.
    The newspaper makes known its stance in editorials as well as other
articles published prominently as side-bars on the editorial page, and
sometimes it even "prescribes" which corrupt and efficient Asian
governments should go.
    Given the high standards it sets on how Asian governments should be
run, senior Malaysian officials contacted by Bernama are bewildered at AWSJ
for its concerted effort to run down what could very well be the Malaysian
government's move to ensure transparency and good corporate governance.
    " While we did not expect The Asian Wall Street Journal to praise
Malaysia, we are baffled at why it continues to be very critical with the
country for trying to improve transparency, accountability and corporate
governance," said a senior official.
    The officials said the rationale for the revamp of the management
structure of state-owned corporations is so unambiguous
-- to avoid senior managers from holding too many directorships,
thus having so much powers that they could not stay focused.
    According to the officials, the Finance Ministry, in coming out with
the directive, was only responding to the demands of the modern economy
which calls for accountability, transparency and good corporate governance.
    " The market demands this. And even ASWJ regularly writes about this.
But why is it critical of Malaysia for doing this. It smacks of
double-standards," the senior official added.
    Officials said since the directive was issued in May, the government
had agreed to exercise some flexibility by allowing senior managers of only



the key corporations to sit on the boards of not more than five
subsidiaries of their parent companies.
    These corporations are Petroliam Nasional Bhd (Petronas), Telekom
Malaysia Bhd and Tenaga Nasional Bhd.
    The ASWJ report on Thursday quoted several senior government officials
as saying that the directive would create a "management vacuum" in key
state-owned enterprises and agencies.
    " This is an absurd and ridiculous assessment of the situation in
Malaysia. We have many capable managers. It is just that the others have
not been given a chance before because too many directorships were in the
hands of a single person," argued the senior official.
    He cited the case of one senior executive who acted as chairman of 13
subsidiaries of one holding company as an example of too much powers being
vested on one man.
    Officials also took umbrage at another suggestion in the ASWJ report on
Thursday -- that the new policy could become a tool for Daim to dispense
patronage and that it could shore Daim's support within UMNO.
    " This is an outrageous conclusion by a newspaper which claims to know
the region it is operating in. Any UMNO member who wants to go up the
leadership ladder has to contest for posts in the party.
    " It is public knowledge that Tun Daim has never even contested for the
post of a division head in UMNO. Even the UMNO Treasurer's post that he is
holding now is an appointed one," said an aide of Daim.
    He said: "Everyone knows that Tun Daim is a reluctant politician who
does not aspire for high office. He quit his Finance Minister's post once
before but rejoined the Cabinet only because the prime minister still needs
his service."
    The aide said Daim is one minister who does not socialise with the
country's top bureaucrats and he is therefore not in a position to fill the
newly-vacated positions in these agencies and companies with his own
appointees as the AWSJ suggested.
    " This is a most unkind cut by the newspaper," he said.
    -- BERNAMA
    AU AU


	AWSJ'S ATTACK ON POLICY BEWILDERING (Bernama 13/10/2000)

