
05/06/2000

AWSJ editorial offensive

Datuk Seri Ong Ka Ting
ON May 16, the Asian Wall Street Journal wrote an editorial titled
"Indonesian Deja Vu".
  I found the editorial highly offensive and wrote a reply. The AWSJ
declined to publish my letter. I acknowledge its right to do so, although
I disagree with the reasons for its decision.
  I believe the issues raised by the AWSJ editorial are important. For
this reason, I would like to share my views with Malaysian readers. In my
opinion, the editorial "Indonesian Deja Vu" is highly offensive for three
reasons.
  First, although the editorial's focus was on the merits or otherwise of
a currency board for the rupiah, the opportunity to denigrate Malaysia's
selective capital controls was clearly irresistible.
  In early May, Indonesian President Abdurrahman Wahid announced he had a
formula for rescuing the plunging rupiah.
  "The good news is that formula was not (Prime Minister Datuk Seri Dr)
Mahathir Mohamad-style capital controls," the AWSJ wrote.
  This single sentence highlights all too clearly the editorial's implicit
hostility towards Malaysia's selective capital controls. Even though
selective capital controls have helped the Malaysian economy to recover
rapidly from the recent Asian currency crisis, the editorial failed to
acknowledge its benefits.
  Second, and possibly more offensive, is the editorial's blithe
assertion, "the IMF and the US Treasury opposed an Indonesian currency
board under ex-President Suharto because it feared a stable currency would
allow him to extend his rule and clamp down on the nation's burgeoning
democracy movement."
  In other words, the IMF and the US Treasury objected to Suharto's
proposed currency board, not because the proposal was inappropriate, but
because both institutions feared a currency board would succeed and thus
extend Suharto's hold on power.
  This blithe assertion is highly offensive. For a start, it underscores
the fact the advice given by the IMF and US Treasury on an issue may be -
and often is - heavily tainted by political considerations.
  It is now clear the well-being of millions of Indonesians was irrelevant
to the mandarins at the IMF and US Treasury, who were determined to oust
Suharto.
  One virtue of a currency board, as the editorial points out, is its
ability to prevent if not correct, hyper-inflation. This devastating loss
of purchasing power "is what sends ordinary Indonesians into the streets
in protest".
  This suggests the hyper-inflation and turmoil in Indonesia was
foreseeable and possibly preventable, but more important, the outcome -
Suharto's resignation - was one desired by the IMF and US Treasury.
  That hyper-inflation would cause millions of Indonesians to sink anew
into poverty was ignored by the IMF and US Treasury.
  The Asian Wall Street Journal's evident familiarity with the benefits of
a currency board makes its uncritical acceptance of the callous policy
stance adopted by the IMF and US Treasury even more repugnant.
  Furthermore, the AWSJ's failure to express even a tinge of regret over
the IMF and US Treasury's callous policy stance calls into question the
AWSJ's sincerity as a self-appointed champion of human rights and



spokesperson for the oppressed.
  Third, the IMF's and US Treasury's policy stance on the currency board
issue leads to another inescapable conclusion. The initial tidal wave of
vilification against Malaysia's selective capital controls was prompted by
the fear that it would succeed and thus help Dr Mahathir to continue his
tenure as Prime Minister.
  To conclude, the editorial has had one unintended benefit. It has served
to tear the veil of naivete of those who refuse to believe that newspapers
like the AWSJ are occasionally - if not frequently - the silent
accomplices of institutions like the IMF and US Treasury in these two
institutions' pursuit of a larger, and frequently hidden, political
agenda.


	AWSJ editorial offensive (NST 05/06/2000)

