
22/09/2000

Biased reports and TV stations going ga-ga

Mazlan Nordin
MOST of the news we read these days is political and, therefore,
judgemental. On occasions, though, a correction or clarification is made.
  One such was published in the letters to the editor page of the Asian
Wall Street Journal issue of September 1-3. It came from Yeong Yoon Ying,
Press Secretary to Singapore Senior Minister Lee Kuan Yew. With the
heading Dr Mahathir Is Innocent, it runs thus:
  "In reference to your report `Singapore's Lee Says Anwar Case Was
Mishandled' (Page One, August 18) on Senior Minister Lee Kuan Yew's press
conference in Kuala Lumpur, allow me to clarify Mr Lee's position.
  "Four months after Datuk Seri Anwar Ibrahim's arrest, Mr Lee asked Prime
Minister Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad at Davos, `Why did you arrest
Anwar under the Internal Security Act? How could he be a national security
threat when until four weeks ago he was your deputy?'
  "Dr Mahathir said he did not know Mr Anwar was to be arrested under the
ISA. It was the legal prerogative of then-Inspector General of Police Tan
Sri Rahim Noor.
  Mr Lee said "it should have been a straightforward criminal charge for
corruption and sodomy or whatever. Mr Anwar should have been produced in
court the day after the arrest." The next disaster was Mr Anwar's black
eye. Dr Mahathir told Mr Lee that he had nothing to do with that as it was
not in his interest.
  "The police Inspector-General committed these blunders, Dr Mahathir
carried the political fallout from Mr Rahim's acts and paid a heavy price.
The impression the world had was that Dr Mahathir had personally ordered
Mr Anwar's arrest under the ISA and the subsequent black eye he suffered
while in police custody.
  "And Mr Anwar with his black eye on world TV and newspapers coloured
international perceptions of the Anwar trial. It also affected the
subsequent general elections.
  "Mr Lee could not understand Dr Mahathir's attitude, until he learned
from Dr Mahathir's close friends that he tended to be very loyal toward
officers who worked for him. With the Anwar trial over, Mr Lee wanted to
put on record his belief that Dr Mahathir was not responsible for Mr
Anwar's arrest under ISA, nor for Mr Anwar's black eye - two events which
triggered what followed."
  As had been noted, a good number of the questions from the foreign media
during Lee's press conference was about Anwar despite the fact that the
main purpose of his visit was to see the sea-change that had taken place
in Malaysia since his visit some 10 years ago.
  There was also his fruitful talks with Dr Mahathir, paving the way for
better relations between Singapore and Malaysia.
  But the story that went around the world was something else. It explains
the recent statement by Forbes magazine chairman, Caspar Weingberger,
about the lack of knowledge and understanding among Americans about
South-East Asia.
  "Sometimes this lack of understanding is shockingly displayed. Sometimes
we have a speech like Al Gore's," he added in a newspaper interview.
  It was a reference to the US Vice-President's remarks during the Apec
Summit in Kuala Lumpur two years ago when he praised reformasi
demonstrators during a dinner hosted by Dr Mahathir.
  At the time the US Ambassador was John R. Malott, now retired and the



question is what advice he gave to Gore about the situation in Malaysia.
  As it is he has penned an article on Anwar on a website relating to
something which has never been mentioned in Malaysia. Fancy that!
  Meanwhile, the US Ambassador to Indonesia, Robert S. Gelbard is much in
the news following his reported interview with The Washington Times on
August 29. It has made the cover of Gatra, the Jakarta newsweekly
magazine.
  He was reported to have said that foreign terrorists had infiltrated
into Indonesia and that the country had reverted back to being anti-
America. Mentioned was his reported remarks that the Indonesian military
had lost its direction in provinces such as Aceh and Maluku.
  Gelbard's reported remarks were regarded as undiplomatic and an
interference in the country's internal affairs. Published were criticisms
from various quarters. Also quoted was a denial by Akbar Tanjung, head of
the Golkar Party that Indonesia had now become anti-America.
  The Indonesia Foreign Ministry has since cought clarifications from
Gelbard. There is Foreign Minister Alwi Shihab's own comment about The
Washington Times news report: "We are not sure that the report was
accurate."
  Would there be a correction or clarification then from the US Embassy's
Information Attache to the paper's letters to the editor page? A forum of
such a nature is not, however, available on television and radio. Certain
biased reports, therefore, remain uncorrected.
  Reported recently was how a television station or network does other
things. It has to do with the BBC's lead news story one day in August
about its decision to put back one of its own broadcasts by an hour.
  Following the announcement it sought political reactions and thereby
validate the importance to the story as an observer tartly later.
  Quote: "How often do journalists accuse other professions of being
self-regarding? If one of the BBC's own initiative is a big news story, it
makes you wonder what news is."
  Ah, but some television networks go ga-ga when running down another
country or its leader.
                               (END)


	Biased reports and TV stations going ga-ga (NST 22/09/2000)

