
15/11/2000

Harakah didakwa berniat jahat

KUALA LUMPUR, Selasa - The New Straits Times Press (M) Bhd (NSTP) yang
mengemukakan saman malu ke atas Presiden Pas, Datuk Fadzil Mohd Noor dan
10 pemimpin lain mendakwa lidah rasmi parti itu, Harakah berniat jahat dan
mencemar nama baik syarikat itu ketika menyiarkan dua artikel, tahun lalu.
  NSTP bersama Ketua Pengarang Kumpulannya ketika itu, Datuk Abdul Kadir
Jasin memfailkan saman itu pada 8 Februari lalu terhadap Fadzil; Menteri
Besar Terengganu, Abdul Hadi Awang; Naib Pengerusi, Hassan Shukri; Ahli
Dewan Undangan Negeri Panir, Harun Taib.
  Ahli Parlimen Pokok Sena, Mahfuz Omar; Ketua Dewan Muslimat, Jamilah
Ibrahim; Setiausaha Agung, Nasharudin Mat Isa; Timbalan Menteri Besar
Kelantan, Abdul Halim Abdul Rahman; Ahli Exco, Omar Muhammad; Ketua
Pengarang Harakah, Mustafa Ali; pencetak, Syarikat Prema dan pemegang
permit Harakah, Abdul Halim Arshat yang dinamakan sebagai defendan.
  Dalam pernyataan tuntutan, NSTP dan Abdul Kadir (plaintif) mendakwa pada
28 November 1999, akhbar Berita Minggu pada halaman pertamanya menyiarkan
artikel bertajuk: Kempen pada saat-saat akhir: Jangan ikut emosi.
  Plaintif mendakwa, artikel itu disiarkan bersama gambar dengan petikan
ayat berbunyi, "Dr Mahathir disambut 4,000 penyokong Barisan Nasional di
Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di padang Majlis Perbandaran Kangar,
semalam".
  Sehubungan itu, plaintif mendakwa, Jabatan Penerangan dan Penyelidikan
Pas Pusat (JPPPP) menerbitkan artikel bertajuk: "How many Mahathirs can
you spot here?" bersama sebuah gambar di halaman 21, bahagian English
Harakah, keluaran 6 Disember 1999.
  Plaintif mendakwa, gambar itu sama dengan gambar yang disiarkan oleh
Berita Minggu, kecuali dua bulatan dilukis pada gambar itu untuk
membulatkan imej dua individu tertentu.
  Kata plaintif, pada 8 Disember 1999, akhbar Berita Harian menyiarkan
artikel bertajuk: Bernama menafikan tuduhan Harakah disiarkan pada halaman
tiganya.
  Plaintif berkata, Bernama menafikan gambar yang disiarkan oleh Berita
Minggu telah diubah suai dan artikel Berita Harian juga menyiarkan dua
gambar secara close-up bagi membolehkan membezakan gambar Dr Mahathir dan
gambar yang dakwa Harakah.
  Katanya, pada 10 Disember tahun lalu, JPPPP terus menerbitkan satu lagi
artikel bertajuk: "Bernama claims picture is genuine, NSTP silent" pada
halaman 22 akhbar itu.
  Plaintif mendakwa, dua artikel yang disiarkan oleh Harakah itu bermaksud
plaintif menerusi Berita Minggu telah mengubah suai gambar itu dan cuba
memperdayakan serta menipu pembacanya.
  Kata plaintif, nama baik Abdul Kadir dan kepercayaan serta keyakinan
umum terhadapnya telah tercemar kerana Harakah diedar secara meluas.
  Plaintif mendakwa, NSTP mengalami kerugian kerana kejatuhan jualan
akhbar Berita Harian dan Berita Minggu, akibat daripada artikel yang
disiarkan Harakah.
  Sehubungan itu, plaintif menuntut defendan memohon maaf secara terbuka
yang disiarkan oleh semua akhbar harian dan menarik balik artikel yang
memfitnah mereka.
  Plaintif juga menuntut ganti rugi termasuk ganti rugi teladan daripada
defendan.
  Dalam pembelaan yang difailkan pada 20 April lalu, defendan mendakwa



artikel itu disiarkan bagi kepentingan umum dan dengan niat baik.
  Mahkamah Tinggi belum lagi menetapkan tarikh perbicaraan.
                                (END)


	Harakah didakwa berniat jahat (BH 15/11/2000)

