
 
15/11/2000 
 
NSTP sues Pas president 
 
Sujatani Poosparajah 
KUALA LUMPUR, Tues. - The New Straits Times Press (M) Bhd and its former 
group editor-in-chief are suing Pas president Datuk Fadzil Mohd Noor and 
11 others for defamation over two articles which appeared in the tabloid 
Harakah regarding alleged doctored photographs of Datuk Seri Dr Mahathir 
Mohamad. 
  In their statement of claim dated Feb 8, NSTP and its former group 
editor-in-chief Datuk Abdul Kadir Jasin said that on Nov 28 last year, a 
front-page article appeared in the Berita Minggu newspaper along with a 
photograph and caption that read "Dr Mahathir di sambut 4,000 penyokong 
Barisan Nasional di Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di padang Majlis 
Perbandaran Kangar, semalam." (Dr Mahathir greeted by 4,000 Barisan 
Nasional supporters at a meet-the-people session at the Kangar Municipal 
Council yesterday.) 
  They are claiming that the Pas Central Information and Research 
Department had on Dec 12 last year published an article in the English 
section of Harakah entitled "How many Mahathirs can you spot here?" along 
with the same photograph except that two circles had been drawn on the 
images of two individuals in the photograph. 
  NSTP and Abdul Kadir said that another article in Berita Harian 
newspaper on Dec 8 last year entitled "Bernama nafi tuduhan Harakah" had 
reported, among others, that the National News Agency Bernama had denied 
Harakah's allegations that the photograph in Berita Minggu on Nov 28 had 
been doctored. 
  The Berita Harian article was accompanied by two close-up photographs to 
allow a comparison to be made between Dr Mahathir and the other person 
Harakah alleged was also the Prime Minister. 
  NSTP and Abdul Kadir are claiming that despite this, another Harakah 
article was published on Dec 10 last year entitled "Bernama claims picture 
is ̀ genuine', NSTP silent". 
  They are claiming that in their natural and ordinary meaning, the words 
in the two Harakah articles meant that: 
  * they had doctored the photograph that appeared in the Berita Minggu 
with the intention to deceive and mislead readers; 
  * they were Umno controlled and were not acting independently; 
  * they always published false news to prove the popularity of the PM; 
and, 
  * they were irresponsible and unethical in carrying out their duties as 
a media company and as group editor-in-chief respectively. 
  They are claiming that the defendants maliciously published the articles 
and as a result damaged their good name, caused loss to their reputation 
and that they suffered a drop in sales. 
  NSTP and Abdul Kadir want the defendants to withdraw the defamatory 
articles, to publish an unreserved full page apology in every local daily, 
with costs, damages, interest and other relief. 
  In their defence filed on April 20, the defendants claim that the 
articles were not defamatory and are relying on the defence of fair 
comment on a matter of public interest which was published in good faith. 
  They are claiming that any reasonable man would have seen that the 
photograph did have two images of the Prime Minister. 
  They say the drop in sales, if any, was the result of a change in the 
attitude and thinking of a rakyat tired and disgusted with one-sided and 



unfair reports. 
  The other defendants named are Terengganu Menteri Besar Abdul Hadi 
Awang, Pas vice-president Hassan Shukri, State Assemblyman Harun Taib, 
Youth chief and Pokok Sena Member of Parliament Mahfuz Omar, Pas Women's 
wing chief Senator Jamilah Ibrahim, Pas secretary-general and Yan MP 
Nasharudin Mat Isa, Kelantan Deputy Menteri Besar Abdul Halim Abdul 
Rahman, State Executive Councillor Omar Muhammad, Harakah editor-in-chief 
Mustafa Ali, former secretary-general Halim Arshat and printer Syarikat 
Prema. 
  Trial dates have yet to be fixed. 
                                 (END) 
 


	NSTP sues Pas president (NST 15/11/2000)

