
Anwar ordered to Dav 
RM85;OOO to PM 
Court awards costs’for failed R 

kif$ 1 8 AFfl 2POf 
1 OOm ltbe suit against Mahathir 

By N. Puspa Malar 
puspa@thesundally corn 

KUALA LUMPUR, Tues: Da- 
tuk Seri Anwar Ibrahim was 
ordered today to pay Prime 
Minister Datuk Seri Dr Ma- 
hathir Mohamad RM85,284.80 
as costs for his failed RMlOO 
million libel suit. 

High Court deputy regis- 
trar Rozilah Salleh made the 
order in chambers this after- 
noon. Karpal Singh acted for 
Anwar, and Fadzilah Mohd 
Pilus represented Mahathir. 

On Aug 30, 1999, High 
Court judge Datuk Dr R.K. 
Nathan held that the prime 
minister was duty-bound to 
disclose information con- 
cerning his ex-deputy 

Noting that Anwar hab 
made many allegations 
against Mahathir following 
his removal from the cabinet 
as well as Umno, Nathan 
ruled that Mahathir, who is 
also the Umno president, was 
obliged and compelled to 
respond to these attacks. 

He also held that Anwar’s 
conduct affected his capacity 
to meet his public responsi- 

bility and it was, therefore, 
within the scope and right of 
the prime minister to com- 
ment on them. 

Following the decision, 
Mahathir had asked for 
RM203,958.80 as costs of the 
proceedings. 

Anwar had filed the suit 
against Mahathir on Jan 25, 
1999, claiming aggravated 
and exemplary damages for 
words uttered by the prime 
minister during a press con- 
ference on Sept 22,1998. 

He alleged that Mahathir 
chose to defame him while he 
was in detention, knowing 

that Anwar was in no posi- 
tion to defend himself or 
make any effective stand 
against the allegations. 

In defence, Mahathir said 
he made the alleged defama- 
tory statements in the course 
of discussion on government 
and political matters which 
concerned Anwar, and only 
after due inquiry and investi- 
gation into the matters. 

Anwar’s appeal against 
the dismissal of his suit was 
rejected by the Court of 
Appeal on Dee 9 last year. On 
Feb 23, the Federal Court 
denied him leave to appeal. 


	Anwar ordered to pay  RM85. 000 to PM (The Sun 18/04/2001)

