High Court dismisses RM60m

Ngt - 3 JUL 2001

defamation suit aganst TV3

KUALA LUMPUR, Mon. — The
High Court today dismissed with
costs a RM60 million defamation
suit by former Pas secretary-gen-
eral Halim Arshat against TV3 and
two others over a news bulletin.

Reading a 31-page written judg-
ment today, Judge Datuk Dr R.K.
Nathan ruled that it was fair and
reasonable for the defendants
TVS3, its then operations director
Yunus Said and Buletin Utama
producer Rozaireen Ibrahim — to
have relied on the defence of justi-
fication.

Nathan said the defendants were
under a duty to speak, and the
public under a corresponding in-
terest to hear what was said.

Halim Arshat had sued the de-
fendants over the TV3’s news bul-
letin aired at 8pm on Aug 18, 1997,
claiming that the broadcast of an
article published in the Harakah
tabloid allegedly accused Prime
Minister Datuk Seri Dr Mahathir
Mohamad of coming out of Islam
(murtad).

Arshat had claimed the broad-
cast was false and malicious.

“A report on the status of Hudud
laws in Malaysia, and Muslim law
generally in cosmopolitan Malay-
sig, is one to stir the interest of any
dedicated enquirer.

“It certainly answers the need to
satiate public interest. In like
manner the status of the Prime

Minister, in the eyes of the general

f)ubllc and more so amongst Mus-
im brethren, is a matter of extreme

public interest,” Nathan said.

He also said there was no evi-
dence of express malice to negate
the defence of qualified privilege.

Nathan said the plaintiff had
submitted that in broadcasting the
libellous words without ascertain-
ing the truth or falsity of the
words, there was malice.

“On this issue | must also con-
sider the fact that the defendants
were entitled to rely on the state-
ments by the Prime Minister him-

self which were quoted in various
newspapers with reference to the
accusation that he was murtad and
his numerous rebuttals and chal-
lenges.

“1 accept the fact that based on
such denials and expressions of
exasperation by the Prime Minister
on such allegations, the defendants
were entitled to rely on such
statements which would clearly
negate any element of malice, ex-
pressed or implied.”

Nathan also said Halim’'s claim
that he was then Harakah ’s permit
holder which conferred upon him
(Halim) an automatic right to claim
he was defamed” . .had. in my
Ivie_vv, no support both in law and
ogic”.

In his suit, Halim, 58, claimed the
words in the news bulletin referred
or were understood to refer to him
because he was at that time Pas
secretrary-general and also the
permit holder for Harakah.

He clalmed that the words
meant, among others, that Hara-
kah and Pas had published the
false news that was defamatory of
the Prime Minister and that Hara-
kah and Pas were vengeful and
jealous of the Prime Minister and
the country.

In their defence, the defendants
had denied the allegations and re-
lied on a defence of fair comment
and qualified privilege.



	High Court dismisses RM6Om defamation suit against TV3 (New Straits Times 03/07/2001)

