
30/12/2001

DPM accepts tabloid's apology

Carolyn Hong
KUALA LUMPUR, Sat. - Deputy Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad
Badawi today said he accepts the apology of The Sun newspaper over its
report that there was a plot to assassinate him.
  He said he did not ask for the apology, nor did he give any directive
for the resignation of the two top editors of the tabloid.
  Abdullah, who is also Home Minister, said he had left the matter to the
Ministry secretary-general Datuk Seri Aseh Che Mat.
  He added that it has not been decided if any further action would be
taken.
  "The Prime Minister has accepted their apology. I have accepted their
apology," he said.
  Asked if the newspapers' publishing licence would be suspended, he said:
"I don't think so."
  The Sun had, on Dec 27, apologised to Prime Minister Datuk Seri Dr
Mahathir Mohamad and Abdullah for its Christmas Day front page report on
the alleged assassination plot. Among others, the report said a group of
local politicians had hired a hitman to carry out the "job" in a month or
two.
  Yesterday, Dr Mahathir said he was satisfied with the resignation of the
two top editors of The Sun.
  On the police questioning the reporters and editors, Abdullah said they
just wanted to know the source of information and why the newspaper had
played up the story under a banner headline.
  "It (the questioning) won't take long," he said.
  The daily's editor-in-chief H'ng Hung Yong and editor Andy Ng have
resigned. Its managing editor Chong Cheng Hai, chief news editor Robert
Ho, reporter R. Manirajan and photographer Anita Md Nasir were suspended.
  They are being questioned by police.
  Abdullah was speaking to reporters after presenting duit raya and gifts
to 200 orphans at a function organised by the Association of Malay
Journalists Malaysia and the Kuala Lumpur Motorcycle and Recreation Club.
  Also present was association president Yazid Othman, who said there
should be editorial representatives on The Sun committee holding an
internal inquiry into the matter.
  He said editorial experience was needed to understand how journalists
worked.
  Yazid also said the new chief editor or anyone placed in charge of
editorial matters should have a journalism background.
  He said he had been told that those running the newspaper now and those
conducting the inquiry did not have editorial experience.
  Lawyer Datuk V.K. Lingam, the company's deputy chairman, and executive
director Frankie Tay are now "guiding The Sun in establishing itself as a
responsible newspaper to the Nation", according to a report in the
tabloid.
  They were appointed on Dec 27, the report in today's daily added.
  Meanwhile, in a Press statement, National Union of Journalists general
secretary Hong Boon How demanded that the suspension of Manirajan and
Anita be lifted immediately.
  "The NUJ is of the view that they had performed their duties
professionally without any malice in filing the article.
  "They had acted under lawful instructions of their editorial bosses and



should not be made the `fall guys' in the company's efforts to escape
negative publicity," he said.
  He also said the NUJ regretted that its president Norila Md Daud's
statement, aired over RTM1 on Dec 26, had not been used in an accurate
manner.
  Norila said the NUJ believed that The Sun would not have published the
article without credible sources, and that it was written in good faith.
  She also noted that journalists must follow the code of ethics and avoid
speculative stories which could cause harm.
hcarol@nstp.com.my
                                (END)


	DPM accepts tabloid's apology (NST 30/12/2001)

