
12/10/2001

Fiction and bias drive foreign media's demonisation of Dr Mahathir

Ashraf Abdullah
THE Associated Press blatantly compromised two of the cardinal principles
of journalism - accuracy and good faith - when it transmitted across the
globe the erroneous report on the Prime Minister's statement in Parliament
on Monday, and waited three days before making a correction.
  It missed out on accuracy because the report, written by one Sean Yoong,
quoted Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad for what he didn't say.
  The AP went on to ignore good faith when it chose not to report the
clarification Dr Mahathir's office made a day after the erroneous report
was published by various newspapers throughout the world.
  The AP admitted making a mistake only after the Prime Minister's office
sent an official complaint to the AP, addressed to its Kuala Lumpur news
editor Rohan Sullivan, on Wednesday. It, however, made no apology to Dr
Mahathir.
  An apology to the Prime Minister is in fact warranted because Yoong's
report was not only taken out of context, but was totally wrong.
  While the Prime Minister had said that the terrorists should have
attacked Israel if they were unhappy over the Palestinian issue and not
the World Trade Center where many nationalities were working, Yoong's
report quoted Dr Mahathir as asking the United States and Britain to
attack the Israelis.
  Even a young budding reporter would have been able to tell the
difference. It looks quite obvious that Yoong did not have his pulse on
the whole issue or did not bother to do his homework.
  Anyone who has been following the issue would be able to tell that the
Government is consistent in its stand against terrorism, on the US-led
attacks against Afghanistan and the Palestinian issue.
  A good question would be whether Yoong was present at the Dewan Rakyat
when Dr Mahathir made the statement. Having covered Parliamentary
proceedings for a decade or so, this writer can tell that it is not the
usual practice for reporters representing foreign wire agencies to attend
Parliamentary sessions.
  However, the issue here is not where Yoong sourced the story, but the
damage that he had done with a single erroneous report.
  The report was picked up by the Asian Wall Street Journal, The
Independent and the Belfast Telegraph, to name a few. To the readers of
these newspapers, the Prime Minister is anti-semitic.
  They will certainly think so because neither the AP nor the other
foreign wire services in Malaysia reported the clarification issued by the
Prime Minister's Office on Tuesday.
  The foreign wire services are fond of carrying erroneous reports and
making no effort to correct them - even if they do, which is a rarity, it
often comes too late.
  It was so in 1997, when Dr Mahathir was quoted as saying that efforts to
impede the economy of Malaysia and other Muslim countries were due to the
conspiracy of the Jews. The Prime Minister made no such remarks, but that
was what was reported.
  As the mistake was never corrected, the Prime Minister remained, in the
eyes of some, anti-semitic.
  As a result several US congressmen took the matter to Congress and the
US almost denounced Malaysia as a racist state. Fortunately, the Congress
knew better of Malaysia and the resolution brought by a few congressmen



was thrown out without debate. Many saw it as an attempt by the foreign
Press to pit the Prime Minister against the Jews.
  The fact is, the Malaysian Government is not anti-semitic. One needs no
reminder that it was Dr Mahathir's Cabinet which decided to allow the
Israeli team to take part in the International Cricket Council Trophy in
Kuala Lumpur in April 1997.
  At the Asia-Pacific Economic Co-operation meeting in Bandar Seri Begawan
last year, the Agence France Presse reported that International Trade and
Industry Minister Datuk Seri Rafidah Aziz and United States Trade
Representative Charlene Barchefsky "exchanged words that can be considered
not polite".
  Both Rafidah and Barchefsky later expressed shock because the meeting
was held in a cordial atmosphere. As it turned out, the so-called heated
exchange of words was merely a figment of the reporter's fertile
imagination.
  Frustrated by the fact that both Barchefsky and Rafidah had
categorically denied the report, the AFP filed another story a day later,
calling poor Rafidah "Madam Rapid Fire", and describing her as a "portly
57-year-old".
  Of course, the earlier story which claimed that Rafidah and Barchefsky
had a row, was, as usual, never corrected.
  But it will be good to wait and see whether the AP will issue a public
apology to the Prime Minister for the error in its report.
  The correction which the AP had sent out yesterday is obviously too late
because the damage has already been done. Furthermore, there is no
guarantee that all the newspapers who had carried the erroneous report
would now publish the clarification that the AP issued yesterday.
  This is especially because the clarification only came three days after
the error was made. Surely the AP, being a news agency, is aware that old
news is no news.
  Nevertheless, if the AP wants to uphold its professionalism, integrity
and credibility, it has to issue a public apology to the Prime Minister.
Otherwise, its motives and intentions will from now on be questioned.
  The content of anything that sells itself as journalism should be free
of any motive other than informing its customers or readers. It should not
be influenced by anything else. But we have seen in the past the pattern
of mischievous reporting on Dr Mahathir and Malaysia.
  Reason, common sense and facts have nothing to do with their deliberate
demonisation of Dr Mahathir.
  There is only one real reason: the Western media is enslaved to their
political masters and in their masters' scheme of things, Dr Mahathir is
an anathema because he is not the glob of gullibility that they wish him
to be.
  In other words, he does not dance to their tune.
  The way they ignore explanations and demands for corrections shows that
the foreign Press have delusions of monopoly over factual correctness.
  It is emblematic of sheer arrogance and lack of accountability.
  One has to demystify the reading process when it comes to the reports
filed by AP and other agencies.
  A strenuous chore, nevertheless here are the guidelines on how to read
reports filed by them: First, determine fact from fiction; catch the bias,
straighten the slant and coax out every facet of the story.
  Press freedom is defended by the ability to maintain its credibility.
Clearly, these agencies failed themselves.
  If the same was done just across the causeway down south, they would
have been made to pay for their mischief, and pay dearly at that.


	Fiction and bias drive foreign media's demonisation of Dr Mahathir (NST 12/10/2001)

