03/ 07/ 2001

Hi gh Court disnisses RVMbOm def amati on suit agai nst TV3

KUALA LUMPUR, Mon. - The Hi gh Court today dism ssed with costs a RVbO
mllion defamati on suit by former Pas secretary-general Halim Arshat
agai nst TV3 and two others over a news bulletin.

Readi ng a 31-page witten judgnment today, Judge Datuk Dr R K. Nathan
ruled that it was fair and reasonable for the defendants - TV3, its then
operations director Yunus Said and Bul etin Utanma producer Rozaireen
I brahim- to have relied on the defence of justification.

Nat han said the defendants were under a duty to speak, and the public
under a corresponding interest to hear what was said.

Hal i m Arshat had sued the defendants over the TV3's news bulletin aired
at 8pmon Aug 18, 1997, claimng that the broadcast of an article
publ i shed in the Harakah tabl oid allegedly accused Prinme M nister Datuk
Seri Dr Mahat hir Mohanad of conming out of Islam (nurtad).

Arshat had cl ai med the broadcast was fal se and mali ci ous.

"A report on the status of Hudud laws in Ml aysia, and Miusliml aw
generally in cosnopolitan Malaysia, is one to stir the interest of any
dedi cat ed enquirer

"It certainly answers the need to satiate public interest. In like
manner the status of the Prime Mnister, in the eyes of the general public
and nore so anpbngst Muslimbrethren, is a matter of extrene public
interest," Nathan said.

He al so said there was no evidence of express malice to negate the
defence of qualified privilege.

Nat han said the plaintiff had submitted that in broadcasting the
I'i bellous words without ascertaining the truth or falsity of the words,
there was mali ce.

"On this issue | mnmust al so consider the fact that the defendants were
entitled to rely on the statenents by the Prime M nister hinmself which
were quoted in various newspapers with reference to the accusation that he
was nurtad and his nunerous rebuttals and chal |l enges.

"I accept the fact that based on such denials and expressions of
exasperation by the Prine Mnister on such allegations, the defendants
were entitled to rely on such statenments which would clearly negate any
el ement of malice, expressed or inplied.”

Nat han al so said Halim s claimthat he was then Harakah's permt hol der
whi ch conferred upon him(Halin) an automatic right to clai mhe was
defamed” ...had, in my view, no support both in |aw and | ogic".

In his suit, Halim 58, claimed the words in the news bulletin referred
or were understood to refer to himbecause he was at that tine Pas
secretary-general and al so the pernmt hol der for Harakah.

He clai med that the words neant, anong others, that Harakah and Pas had
publ i shed the fal se news that was defamatory of the Prine Mnister and
t hat Harakah and Pas were vengeful and jeal ous of the Prime M nister and
t he country.

In their defence, the defendants had denied the allegations and relied
on a defence of fair comment and qualified privilege.

( END)



	High Court dismisses RM60m defamation suit against TV3 (NST 03/07/2001)

