10/ 08/ 2001
When journalists thensel ves are sonetinmes breaki ng news

Mazl an Nor di n

AT times journalists thenselves are breaking news. So it is with those
working for United Press International (UPlI), the Anerican news agency
with its headquarters in Washington, not far fromthe Wite House.

Lately owned by a group of Saudi Arabian businessmen, it has been taken
over by News Worl d Conmuni cati ons headed by the Reverend Sun Myung Mon,
| eader of the Unification Church. He is also the owner of The Washi ngton
Ti mes newspaper

As reported in Brill's Content nmmgazi ne whi ch keeps track of goi ngs-on
in the Anerican nedia, News Wrld is a "deep-pocketed nmedi a congl oner ate"
and had been funding the "profitless Washington Tines for nore than 18
years".

Sur prisi ng, nonethel ess, was the resignation of Arnaud de Borchgrave,
head of the UPI editorial teamand former foreign correspondent of
Newsweek magazi ne for 30 years. He had been brought in by the fornmer Saud
owners. His replacenent is Douglas Joo, CEO of News Wrld, who is not a
trained journalist, but just a church nenber.

On the founder hinmself Brill's Content reports thus: "In 1935, according
to Unificationist theol ogy, Jesus Christ asked Sun Myung Mbon to save the
worl d... he founded the Holy Spirit Association for the Unification of
Wrld Christianity in 1954. Mon's acol ytes regard himas the Second
Messi ah, but anmong non-believers, he is best known for officiating over
mass weddi ng cerenpnies. In 1982, he married 2,075 couples in New York's
Madi son Square Garden."

There was a reference to a speech nade by Mon in January 1999. Quote:
"I'n 1982, in accordance with the will of God, |I founded The Washi ngton
Times... Ever since then, this newspaper has |ed Anerican public opinion
as a conservative news nmedi um showi ng the path that America nust follow"

The question was then posed by the nmagazi ne: do these words apply to
uUPl ?

Mentioned anmong its few subscribers is The Straits Tines newspaper in
Si ngapore and the Daily Challenge, a small African-American paper in New
Yor k.

Meanwhi | e, the bigger Anerican news agency, Associated Press (AP), has
nmore than 1,500 subscribers in the US al one.

Preceding all this were changes in the ownership structure of Asiaweek
magazi ne published in Hong Kong. It was founded in 1975 by T.J.S. Ceorge,
an Indian editor and M chael O Neill from New Zeal and. Bot h established
the Asian character of the nmagazine. A few years |later, Reader's Di gest of
Pl easantvill e, New York, attained a controlling stake.

In 1985, Time Incorporated, |ater renaned Ti me Warner, purchased the
controlling stake. George later returned to Bangal ore and O Neill died in
t he Phili ppines.

There were changes also in the Hong Kong-based Far Eastern Economic
Revi ew magazi ne. Once run by Britishers, editorial control |ater passed on
to American journalists.

An indication of other things was a criticismby the Jakarta Post
newspaper over the magazine's report inits Aug 2 issue on President
Megawat i Sukarnoputri when it "even went so far as to brand Megawati on
its cover page as a puppet President... it is difficult to conprehend how
such a hurried view could be arrived at by the magazi ne, especially since
its editor in chief, M Mchael Vatikiosis (sic), has worked i n | ndonesia



for so many years".

Vatikiotis later wote a book about |ndonesia under President Suharto.

Mentioned in the sane issue inits "Intelligence"” colum was an item
about a possible nmeeting between Prinme Mnister Datuk Seri Dr Mahat hir
Mohamad wi th President George W Bush at the Asia-Pacific Econom ¢ Co-
operation forumin Shanghai in Cctober, ending, however with a rem nder
fromone Steve Hadl ey, Deputy Director of the National Security Council:
"You first have to what has to be done."

Surely arrogant was Hadley's statenent as if Malaysia is under US
tutel age and that we nmust all kowow to himalso as a way of propitiating
the chief. He rem nds us of a description of sonmething "fretting,
preeni ng, clucking and cooing to hinmself and scuttling inportantly around
li ke a cockroach in its Sunday Best".

To which we can add: W ain't beggars who can't be choosers, bud.

( END)



	When journalists themselves are sometimes breaking news (NST 10/08/2001)

