
20 JAN 2003
S'pore-Utusan
WATER ISSUE GETS A REPLAY, S'PORE CHARGES BACK

    SINGAPORE, Jan 20 (Bernama) -- The Straits Times, a newspaper owned by
Singapore Press Holdings, charged back at Utusan Malaysia for accusing
Singapore of profiting from the water it buys from Malaysia.
    "There is ample evidence that Johor profits from the treated water it
gets from Singapore," said the Straits Times, in its comments entitled
'What The Paper Didn't Say' in response to Utusan's recent articles on the
water agreements between Singapore and Malaysia.
    Said the Straits Times: "The paper (Utusan) accuses Singapore of
profiting from the water it buys from Malaysia. The basis of this
accusation is the price Singapore charges ships that dock in its harbour
for the water it supplies them."
    Water sold to ships, according to the newspaper, accounted for less
than one percent of Singapore's annual consumption, "and there is no reason
to assume this water comes from the Johor River, not Pierce Reservoir."
    Giving Singapore's side of the story, the Straits Times said that under
the terms of the 1961 and 1962 agreements, Johor was entitled to buy 15
million gallons of treated water daily, at 50 sen per 1,000 gallons.
    The state had been buying 37 million gallons instead (22 million more
than it is entitled to) and selling to its own people at an average price
of RM3.95 per 1,000 gallons.
    "As it costs Singapore RM2.40 to treat 1,000 gallons, the Singapore
taxpayer in effect subsidises Johor to the tune of RM1.90 per 1,000
gallons, while the Johor government reaps a profit of RM3.45.
    "It is precisely because of this that the Malaysian government did not
re-negotiate water prices in 1986 or 1987, as it was supposed to, not
because it felt particularly "neigbourly", as Utusan says," said the
Straits Times.
    The newspaper also quoted Johor State Assembly Speaker Zainalabidin
Mohamed Zin as saying on July 3 last year that the Johor state government
had not made a mistake in not pressing for a review in 1986.
    "There was no point in doing so, he argued, because Johor was dependent
on Singapore for its treated water and Singapore would have increased its
price if Johor had charged more for raw water."
    It also quoted Malaysian Prime Minister Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad
as saying on Oct 11 last year that Malaysia had not insisted on a price
review in 1986 because Singapore would have revised the price of treated
water in response.
    "Utusan makes much play about Singapore refusing to consider a price
review. It fails to mention that it had been prepared to do so once - if
the matter had been negotiated as part of a package of issues, including
the supply of water beyond 2061.
    "That was the basis of the tentative agreement Senior Minister Lee Kuan
Yew reached with Dr Mahathir in September 2001. Singapore agreed to pay 45
sen for water purchased under the current agreements; and accepted
Malaysia's offer of 60 sen for future raw water for 100 years after 2061,
with the price to be reviewed every five years for inflation."
    It said that "the 60 sen was Dr Mahathir's offer, not something SM Lee
plucked from the air, a fact that the Malaysian leader acknowledged
recently. He said he changed his mind later when his officials told him
Malaysia could get a higher price."
    The Straits Times today, with its own headline 'History of water



according to Utusan Malaysia,' ran translated excerpts of Utusan's
articles, which "provided an insight into Malaysian thinking on the
agreements, their view of history, and their perceptions of the reasons for
the current impasse in the water talks."
    The articles referred to are: 'Free Water for Singapore" (Jan 6),
"Serve the notice so as to take over water plants (Jan 7); and "The fact is
that it should be after 25 years. (Jan 8).
    -- BERNAMA
    SS TS


	WATER ISSUE GETS A REPLAY, S'PORE CHARGES BACK (Bernama 20/01/2003)

