
 
26/09/2003 

 
BusinessWeek terus perkecil pencapaian Malaysia 

 
 
PUTRAJAYA: Majalah BusinessWeek yang sebelum ini dibidas kerana mengugut 
Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad supaya memberikan temu duga kepada 
wartawannya, terus memperkecilkan pencapaian negara. 
  Terbaru dalam edisi Asia bertarikh 29 September yang ditulis 
wartawannya, Michael Shari dan sudah dipaparkan dalam laman web majalah 
berkenaan, BusinessWeek memutarbelitkan ucapan Datuk Seri Abdullah Ahmad 
Badawi untuk menggambarkan bakal perdana menteri itu sebagai pengkritik 
program pembangunan kerajaan. 
  Ini termasuk Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Menara 
Berkembar Petronas (KLCC), Putrajaya dan Cyberjaya. 
  Dalam artikel bertajuk Malaysia After Mahathir (Malaysia Selepas 
Mahathir), Shari menyatakan KLIA yang mampu menampung 25 juta penumpang, 
hanya dijangka menguruskan 16 juta penumpang tahun ini. 
  Beliau bagaimanapun tidak menyatakan projek itu adalah pelan jangka 
panjang bagi menampung penumpang pada masa depan. 
  Beliau juga berkata, satu pertiga daripada salah satu menara KLCC masih 
kosong, Putrajaya yang dibina juga lenggang, manakala pelabur teknologi 
tidak melabur di Cyberjaya dan kini dipasarkan sebagai pusat murah untuk 
teknologi rendah dan pemerosesan data. 
  Penulis itu juga tidak menyatakan jumlah pelaburan dan jumlah syarikat 
yang terbabit dalam Koridor Raya Multimedia (MSC) ketika ini. 
  Dalam artikel itu, penulis menggambarkan Abdullah berdasarkan sedutan 
ucapannya sebelum ini yang didakwa mengkritik projek pembangunan yang 
dilaksanakan kerajaan. 
  Sebelum ini, Shari mencetuskan kemarahan Dr Mahathir kerana secara kasar 
dan biadap mahu Dr Mahathir memberikan temubual dalam tempoh dua hari bagi 
menjawab dakwaan rasuah dan pembaziran dalam pembangunan projek mega 
kerajaan. 
  Dr Mahathir bagaimanapun enggan memberikan temubual itu kerana majalah 
sama sebelum ini menulis pembohongan selepas diberikan temu duga. 
  Bagaimanapun, BusinessWeek International memohon maaf kepada Dr Mahathir 
kerana menulis surat yang kasar dan mengugut itu. Surat meminta maaf itu 
dihantar pengarangnya Robert Dowling. Majalah yang berpangkalan di New 
York, diterbitkan McGraw Hill Group of Companies. Edisi Asia BusinessWeek 
dilaporkan dijual 60,000 naskhah setiap minggu. 
  Berdasarkan artikel terbaru itu, Shari juga didapati membuat beberapa 
kesilapan fakta termasuk "Sometime late next month, a low-key ceremony 
will take place on the fourth floor of a pastel-pink palace in the new 
Malaysian capital of Putrajaya." (Pada akhir bulan depan, satu majlis 
kecil akan diadakan di tingkat empat di istana berwarna pastel-pink di ibu 
negara Malaysia yang baru, Putrajaya.) 
  Penulis mungkin terkeliru kerana "istana" berwarna "pastel-pink" (merah 
jambu) adalah Masjid Putra manakala bangunan Kompleks Perdana Putra 
(Jabatan Perdana Menteri) berwarna kelabu. 
  Pejabat Perdana Menteri adalah di tingkat enam dan Putrajaya bukan ibu 
negara Malaysia yang baru, sebaliknya Pusat Pentadbiran Kerajaan 
Persekutuan yang baru. Ibu negara Malaysia masih Kuala Lumpur. 
  Artikelnya turut menggambarkan masa depan yang kelam bagi Pulau Pinang 
berikutan banyak syarikat memindahkan operasi mereka ke China kerana kos 
buruh dan operasi yang lebih murah. 

 


	BusinessWeek terus perkecil pencapaian Malaysia (BH 26/09/2003)

