
 
09/01/2003 
 
Hearing of NSTP suit against Pas on March 26 
 
 
KUALA LUMPUR, Wed. - The High Court today fixed March 26 for hearing of a 
defamation suit filed by the New Straits Times Press (M) Bhd and its 
former group editor-in-chief against the late Pas president Datuk Fadzil 
Mohd Noor and 11 others over two articles which appeared in the tabloid 
Harakah over alleged doctored photographs of Datuk Seri Dr Mahathir 
Mohamad. 
  The hearing will be before judge Datuk Azmel Ma'amor. 
  Judge Datuk James Foong, who fixed the date in chambers, also ordered 
the matter to be brought up for further case management on Feb 17. 
  In the statement of claim dated Feb 8, NSTP and its former group editor- 
in-chief, Datuk Abdul Kadir Jasin, said that on Nov 28, 1999 a front-page 
article appeared in the Berita Minggu newspaper along with a photograph 
and caption that read "Dr Mahathir di sambut 4,000 penyokong Barisan 
Nasional di Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di padang Majlis Perbandaran 
Kangar, semalam."(Dr Mahathir being greeted by 4,000 BN supporters at a 
meet-the-people session at the Kangar Municipal field yesterday.) 
  They are claiming that the Pas Central Information and Research 
Department had on Dec 12, 1999, published an article in the English 
section of Harakah entitled, "How many Mahathirs can you spot here?" along 
with the same photograph except that two circles had been drawn on the 
images of two individuals in the photograph. 
  NSTP and Kadir said that another article in the Berita Harian on Dec 8, 
1999, entitled "Bernama nafi tuduhan Harakah" had reported, among others, 
that Bernama had denied Harakah's allegations that the photograph in 
Berita Minggu on Nov 28 had been doctored. 
  The Berita Harian article was accompanied by two close-up photographs to 
allow a comparison to be made between Dr Mahathir and the other person 
Harakah alleged was also the Prime Minister. 
  NSTP and Kadir are claiming that despite this, another Harakah article 
was published on Dec 10, 1999, entitled "Bernama claims picture is 
`genuine', NSTP silent". 
  They are claiming that in their natural and ordinary meaning, the words 
in the two Harakah articles meant that: 
  * they had doctored the photograph that appeared in the Berita Minggu 
with intention to deceive and mislead readers; 
  * they were Umno controlled and were not acting independently; 
  * they always published false news to prove the popularity of the PM; 
and 
  * they were irresponsible and unethical in carrying out their duties as 
a media company and as group editor-in-chief respectively. 
  They are claiming that the defendants maliciously published the articles 
and as a result damaged their good name, caused loss to their reputation 
and that they suffered a drop in sales. 
  NSTP and Kadir want the defendants to withdraw the defamatory articles, 
to publish an unreserved full page apology in every local daily, and pay 
costs, damages, interest and other relief. 
  In their defence filed on April 20, the defendants claim that the 
articles were not defamatory and are relying on a defence of fair comment 
on a matter of public interest which was published in good faith. 
  They are claiming that any reasonable man would have seen that the 
photograph did have two images of the Prime Minister. 



  They say the drop in sales, if any, was the result of a change in the 
attitude and thinking of the people who were tired of the one-sided 
reports. 
  The other defendants are Terengganu Menteri Besar Abdul Hadi Awang, Pas 
vice-president Hassan Shukri, State Assemblyman Harun Taib, Youth chief 
and Pokok Sena Member of Parliament Mahfuz Omar, Pas Women's wing chief 
Senator Jamilah Ibrahim, Pas secretary-general and Yan MP Nasharudin Mat 
Isa, Kelantan Deputy Menteri Besar Abdul Halim Abdul Rahman, State 
Executive Councillor Omar Muhammad, Harakah editor-in-chief Mustafa Ali, 
former secretary-general Halim Arshat and printer Syarikat Prema. 
 


	Hearing of NSTP suit against Pas on March 26 (NST 09/01/2003)

