
 
12/09/2003 

 
Media Barat iri hati kejayaan PM 

 
 
UGUTAN majalah Amerika, Business Week untuk menyiarkan rencana yang 
memburukkan Perdana Menteri dan negara amnya selepas Datuk Seri Dr 
Mahathir Mohamad enggan ditemubual wartawannya, menunjukkan sikap besar 
kepala dan biadap media Barat. Kali terakhir Dr Mahathir setuju 
diwawancara, majalah dengan edisi rantau ini Business Week Asia itu, 
memutarbelitkan fakta dan menyiarkan pelbagai pembohongan. Surat daripada 
majalah itu dikirimkan kepada Perdana Menteri pada 8 September lalu 
mengugut akan menulis perkara yang tidak munasabah didakwanya berlaku di 
negara ini seperti kronisme, penindasan dan pemerintahan kuku besi. Ia 
mahu Dr Mahathir menjawab semua perkara itu. 
  Sebagaimana biasa, majalah itu dimiliki penerbit Amerika seperti 
Asiaweek dan akhbar Asia Wall Street Journal (AWSJ) yang tidak syak lagi 
mempunyai agenda. Pada 5 April lalu, majalah Economist diterbitkan di 
London menyertai senarai media Barat yang celupar dan berniat jahat 
apabila menerbitkan siri rencana menghina dan mempersoal kewibawaan pucuk 
pimpinan negara dan Dr Mahathir. Selepas itu, pada 23 April lalu, AWSJ 
seperti sengaja salah menyiarkan gambar Dr Mahathir bagi laporan mengenai 
sabitan kesalahan dan hukuman terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim. 
  Enam bulan sebelum itu, AWSJ menggunakan bendera Malaysia untuk 
mengiringi berita mengenai kemerosotan ekonomi Indonesia sedang majalah 
miliknya Asiaweek dalam keluaran Januari, 2001, turut mempersendakan 
kemajuan dicapai negara dan menyiarkan laporan serong. Media Barat 
sebenarnya tidak menghormati kebebasan dan mahu mentafsir demokrasi 
mengikut acuan mereka. Mungkin kerajaan perlu bertindak menyekat 
pengedaran setiap majalah yang memusuhi dan mahu mensabotaj kita, selain 
menimbang tindakan melarang edaran majalah terbabit dalam usaha menentang 
pembohongan disebarkan pendakyah Barat. 

 


	Media Barat iri hati kejayaan PM (BH 12/09/2003)

