
01/05/2003

The Economist enggan mohon maaf

KUALA LUMPUR: Majalah mingguan, The Economist, yang beribu pejabat di
London bertegas tidak akan memohon maaf seperti dituntut pemimpin Malaysia
berikutan laporannya memperkecilkan sumbangan dan kepemimpinan Perdana
Menteri, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad.
  Penulis rencana khas `A Survey of Malaysia' dalam The Economist keluaran
5-11 April itu, Christopher Lockwood, berkata tindakan untuk memohon maaf
tidak perlu.
  "Kedudukan majalah kami ialah tidak perlu mohon maaf, kerana kita tetap
dengan pendirian laporan khas itu," katanya dalam jawapan bertulis
menerusi e-mel kepada Berita Harian, semalam.
  Beliau berkata, pihaknya setakat ini belum menerima sebarang aduan rasmi
daripada mana-mana pihak termasuk kerajaan Malaysia mengenai laporan
setebal 13 halaman itu.
  "Kami cuma diberitahu secara lisan dari Malaysia yang menuntut The
Economist meminta maaf. Namun, kami tidak boleh berbuat apa-apa jika
kerajaan Malaysia mengambil keputusan untuk mengharamkan pengedaran The
Economist di negara ini.
  "Bagaimanapun, pelanggan kami masih boleh terus membacanya menerusi
laman online," katanya.
  Sabtu lalu, Pemangku Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi
berkata, majalah The Economist perlu memohon maaf kepada Malaysia dan
rakyatnya kerana menerbitkan laporan tidak ikhlas mengenai negara ini.
  Abdullah dipetik sebagai berkata bahawa majalah itu bertanggungjawab
penuh terhadap laporan rencana berkenaan kerana fakta dan maklumat yang
terkandung di dalamnya tidak betul.
  Selain Abdullah, pelbagai pihak lain turut meminta majalah itu memohon
maaf dan diharamkan pengedarannya.
  The Economist dalam laporan keluaran 5-11 April lalu, antara lain
membuat rumusan bahawa Dr Mahathir mungkin boleh ditakrifkan sebagai gagal
kerana impian beliau menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju
seperti dihasratkan melalui Wawasan 2020 menjelang tahun 2020, amat sukar
dicapai.
  Majalah itu bukan saja memperkecilkan keupayaan Dr Mahathir yang
dianggapnya sebagai seorang diktator, malah memandang rendah corak
kepemimpinan penggantinya, Abdullah.
  Selain itu, The Economist memberi gambaran betapa Menara Berkembar
Petronas kelihatan berdiri megah, membayangkan sebuah negara kaya, tetapi
bukan sebuah negara maju dengan pendapatan perkapita cuma AS$4,000
seorang.


	The Economist enggan mohon maaf (BH 01/05/2003)

