
 
27/03/2003 
 
NSTP, ex-group editor-in-chief get nod to sue Pas 
 
 
KUALA LUMPUR, Wed. - The New Straits Times Press (M) Bhd and its former 
group editor-in-chief were today allowed to proceed with their defamation 
suit against Pas but ordered to name only the party's secretary-general, 
Nasharudin Mat Isa, as the defendant. 
  High Court judge Datuk Azmel Ma'amor made the ruling in chambers today 
when he allowed an appeal by NSTP and its former group editor-in-chief, 
Datuk Abdul Kadir Jasin, against the decision of a senior assistant 
registrar. 
  (Senior Assistant Registrar Noradura Hamzah had in June last year 
allowed an application by the late Pas president, Datuk Fadzil Mohd Noor, 
and eight others to strike out the suit by NSTP and Kadir). 
  The eight are Nasharudin, Terengganu Menteri Besar Abdul Hadi Awang, Pas 
vice-president Hassan Shukri, State Assemblyman Harun Taib, Youth chief 
and Pokok Sena Member of Parliament Mahfuz Omar, Pas women's wing chief 
Senator Jamilah Ibrahim, Kelantan Deputy Menteri Besar Abdul Halim Abdul 
Rahman and State executive councillor Omar Muhammad. 
  The other defendants are Harakah editor-in-chief Mustafa Ali, former 
secretary-general Halim Arshat and printer Syarikat Prema. 
  The Pas leaders and the printing company were sued over two articles 
which appeared in the party's tabloid Harakah regarding alleged doctored 
photographs of Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad. 
  In the statement of claim dated Feb 8, 2000, NSTP and Kadir said that on 
Nov 28, 1999, a front-page article appeared in the Berita Minggu newspaper 
along with a photograph and caption that read: 
  "Dr Mahathir disambut 4,000 penyokong Barisan Nasional di Majlis 
Pemimpin Bersama Rakyat di padang Majlis Perbandaran Kangar, semalam" (Dr 
Mahathir greeted by 4,000 Barisan Nasional supporters at a meet-the-people 
session at the Kangar Municipal Council field). 
  They are claiming that the Pas Central Information and Research 
Department had on Dec 12, 1999, published an article in the English 
section of Harakah headlined "How many Mahathirs can you spot here?" along 
with the same photograph except that two circles had been drawn on the 
images of two individuals in the photograph. 
  NSTP and Kadir said that another article in the Berita Harian newspaper 
on Dec 8, 1999, headlined "Bernama nafi tuduhan Harakah" (Bernama denies 
Harakah's allegation) had reported, among others, that the national news 
agency had denied Harakah's allegations that the photograph in Berita 
Minggu on Nov 28 had been doctored. 
  The Berita Harian article was accompanied by two close-up photographs to 
allow a comparison to be made between Dr Mahathir and the other person 
Harakah alleged was also the Prime Minister. 
  NSTP and Kadir are claiming that despite this, another Harakah article 
was published on Dec 10, 1999, headlined "Bernama claims picture is 
`genuine', NSTP silent". 
  NSTP and Kadir want the defendants to withdraw the defamatory articles, 
to publish an unreserved full page apology in every local daily, with 
costs, damages, interest and other relief. 
  In their defence filed on April 20, 2000, the defendants claimed that 
the articles were not defamatory and relied on the defence of fair comment 
on a matter of public interest which was published in good faith. 
  They are claiming that any reasonable person would have seen that the 



photograph did have two images of the Prime Minister. 
 


	NSTP, ex-group editor-in-chief get nod to sue Pas (NST 27/03/2003)

