
 
28/07/2003 
 
NEAC rebuts Singapore water ad 
 
Deborah Loh 
KUALA LUMPUR, Sun. - The Malaysian Government has taken out two new 
advertisements over the water dispute with Singapore. This is in response 
to the one placed by the republic in the Asian Wall Street Journal on 
Friday. 
  Malaysia's full-page advertisements by the National Economic Action 
Council (NEAC) are on pages 10 and 11 of this paper. 
  Singapore's full-page advertisement that was carried by the AWSJ 
appeared on page 9. It was placed by its Ministry of Information, 
Communications and the Arts. 
  On Friday, the NEAC said it had "no choice but to respond yet again to 
the island republic's claims and misrepresentations" in the AWSJ. 
  With the heading "Water: The Singapore-Malaysia Dispute - The Facts", 
the NEAC advertisements break down Singapore's claims, and tackle them 
point by point in two parts. 
  On Singapore's claim that it had always been prepared to negotiate the 
price of water, the NEAC pointed out that Singapore was now the one 
deciding Malaysia's right to a price review. 
  (The republic, in its booklet Water Talks? If Only It Could, said that 
Malaysia had lost its right to a price review. This was based on its 
interpretation of the time frame for review in the bilateral water 
agreements.) 
  "It was Singapore that changed its mind," the NEAC countered. 
  On Singapore's stand that what mattered was how a new price was reached, 
the NEAC noted that Malaysia had, in negotiations, used Singapore's own 
pricing formula, which pegged the price of raw water to the cost of 
NEWater and desalinated water. 
  To allegations that Malaysia had "agreed" to Singapore's price of 45 sen 
per 1,000 gallons of raw water under a package deal, the NEAC said it had 
never accepted such an offer. 
  Proof of this was to be found in Singapore's The Straits Times, which 
reported on Aug 16, 2000 that the price of water had yet to be decided by 
officials, and by Senior Minister Lee Kuan Yew, who said: "There is no 
agreement until all points are agreed to and signed by the two Prime 
Ministers." 
  The NEAC also clarified that Malaysia's proposed price of RM3 per 1,000 
gallons was meant for 2007 to 2011, and a subsequent proposal of RM6.25 
was calculated using Singapore's own formula that was pegged to the cost 
of NEWater and desalinated water. 
  To Singapore's complaint that Malaysia cancelled the package 
negotiations in October 2002 (the price of water was to be discussed 
together with other outstanding bilateral issues), the NEAC said this was 
because attempts to resolve the issue in this manner had achieved nothing. 
  Package negotiations were also not envisaged in the water agreements. 
  And while Malaysia agreed with Singapore that arbitration was now the 
only way, it had to launch its recent advertising campaign to "set the 
record straight, like any self-respecting nation" would do. 
  The NEAC pointed out that while, on the one hand, Singapore had called 
for arbitration as the only recourse, it had, on the other, published 
confidential letters written by Prime Minister Datuk Seri Dr Mahathir 
Mohamad on the dispute. 
  Singapore's Foreign Minister had also attacked Malaysia in the 



republic's Parliament. 
  And finally, the booklet was published, repeating the republic's false 
claims and disclosing all official documents and correspondence between 
the two Governments. 
  Malaysia, which had kept silent all the while, had "no choice but to 
respond". 
  The NEAC ran a series of eight advertisements earlier this month, 
following Singapore's release of its Water Talks booklet. 
  Singapore retaliated with its own advertisement in the AWSJ last week, 
to which the NEAC is now responding. 
 


	NEAC rebuts Singapore water ad (NST 28/07/2003)

