
Najib-Taib's public relations move overseas backfires 
Malaysiakini.com 
August 12, 2011 
 

Packaged TV productions extolling the virtues of Malaysia and Sarawak Chief Minister Abdul Taib 
Mahmud have embarrassed some of the world's leading television networks after they were found to have 
been paid for by the Malaysian government as part of a massive public relations campaign. 
 
According to Sarawak Report, the news programmes are being produced by Fact Based 
Communications, a London-based company also known as FCB Media, that describes itself on its 
website as an "European-based media and entertainment group specialising in television format creation, 
production and distribution." 
 
The story was posted on the Sarawak Report blog earlier this month, but appears to have escaped the 
notice of the mainstream media. However, the US television network CNBC announced on Aug 4 that it 
was cancelling World Business, a programme that airs in Europe and Asia, after the network learned that 
FBC Media was found to have a contract with Taib and had paid US$70,000 (RM210,000) to the Apco 
Worldwide public relations firm to lobby in Washington, DC on behalf of the Malaysian government. 
 
CNBC World has carried 10 interviews by FBC chairman Alan Friedman with Malaysian Prime Minister 
Najib Razak over the past two years. 
 
The BBC also said it was pulling any FBC-created content pending an investigation. In addition, 
according to the US-based website Politico, CNN International was criticised for "lobbing softball 
questions" at Najib a week after Malaysian police arrested hundreds of protesters in the Bersih 2.0 rally 
on July 9. John Defterios, the host of CNN International, was previously president of FBC Media. CNN 
denied any bias. 
 
Friedman visited Taib twice in Kuching, Sarawak, to formulate a contract that "promised to "transform the 
international image" of the Sarawak chief minister, who has suffered from horrendous publicity in the 
wake of convincing allegations that he had funneled billions of dollars from illegal timber sales out of the 
state into companies owned by his family in Canada, the United States, the United Kingdom and 
Australia. 
 
Taib is being investigated by Swiss authorities on allegations that he has stashed millions of dollars in 
Swiss banks. Malaysia's Anti-Corruption Commission has announced it would investigate the charges as 
well. 
 
Taib, who has served as Sarawak's chief minister for three decades, said he would step down after state 
elections earlier this year. Reportedly, both Najib and former prime minister Mahathir Mohamad have 
urged him to leave office. However, after his party won the state elections, he appeared to be balking at 
stepping down. 
 
Propaganda disguised as news 

 
According to FBC Media's website, the company's syndicated stories reach more than 300 million 
television households in seven languages in 100 countries and more than 30 of the world's leading 
airlines. 
 
As television news bureaus have continued to contract because of declining revenues, networks have 
been farming out more and more of their news feeds to organisations like FBC Media, some of which 
produce out-and-out propaganda for governments and corporations that is disguised as news. The stories 
are rarely if ever identified as having been produced at the behest of corporations or countries that paid 
the media agencies to produce them. 
 
In an exhaustive 2006 study, the US-based Center for Media and Democracy identified 77 television 



stations in the US that collectively reached more than half of the US population using "video news 
releases," or public relations videos from PR companies, without disclosing their source. The clients, 
according to the centre, included General Motors, Intel, Pfizer and Capital One. 
 
"In each case, these 77 television stations actively disguised the sponsored content to make it appear to 
be their own reporting. In almost all cases, stations failed to balance the clients' messages with 
independently-gathered footage or basic journalistic research. More than one-third of the time, stations 
aired the pre-packaged VNR in its entirety," the centre said. 
 
A request to speak to FBC Media chairman Friedman was deferred by an aide who said all requests were 
to be routed to Friedman's email address. An email sent to Friedman wasn't answered immediately. 
 
However, the website says FBC Media's "team of senior-level executives provides one-on-one strategic 
communications advice and support to government and corporate leadership as well as one-stop 
management of media buying and media partners. The team, the website said, "handles all relations with 
news channels and media partners in order to maximise prices, discounts and value for money for its 
clients. 
 
"These face-to-face meetings with editors and senior representatives from leading publications ensure 
that our clients' events stay firmly on their radar." 
 
Elements of the process, the website said, include "Proactive news stories: managing the news agenda; 
Reactive news stories: reacting to the news agenda; Forward features: influencing the news agenda." 
 
Millions of ringgit paid to FBC Media 

 
Malaysia, according to Sarawak Report, is at the forefront of that trend. Television networks that have 
carried stories about Malaysia and particularly Sarawak include CNBC, CNN and BBC World, which is 
supported by the British government. All have carried programmes by FBC Media, containing items 
promoting their multi-million dollar PR clients. 
 
Taib is paying FBC Media RM15 million annually to produce its reports, according to the website. 
Sarawak Report singled out BBC World's 'Develop or Die' series, which concentrates on Malaysian palm 
oil and the claim that "sustainable development is being used increasingly as a convenient argument by 
those in the richer world to protect their global economic dominance." 
 
Najib was said to have recommended FBC Media's PR services to Taib, the website says, although it 
doesn't reveal how it learned that information. It added that Najib, former prime minister Abdullah Ahmad 
Badawi and a number of Malaysian companies including the giant conglomerate Sime Darby are also 
FBC clients. The website carried a picture of Abdullah being interviewed by Friedman over a bottle of 
wine on Italian television. 
 
Sarawak Report quoted PKR secretary-general Saifuddin Nasutian as revealing that Malaysian budget 
records show that between 2008 and 2009 RM57.68 million was paid by the Prime Minister's office to 
FBC Media to conduct a "Global Strategic Communications Campaign" for the Malaysian government. 
RM29,337,650 was paid out in 2008 and RM28,350,000 in 2009. 
 
The Malaysian government's supplementary budget 2010, the website said, specifies "an amount of 
RM28,350,000 to pay the cost of agreement to implement the project Global Strategic Communications 
Campaign between the Malaysian Government and FBC Media (UK) Limited for the year 2009. 
 
A further RM42 million was spent in 2010 on "Public Affairs and Government Services and Strategic 
Communication, Public Relations and Press Outreach", according to the latest supplementary budget. 
 
The contract advocated that the campaign last for three years, but for the first year alone FBC's services 
have amounted to RM15 million, plus expenses, the website said. 



 
For this Friedman is said to have offered a campaign across prime TV, online and print news media 
platforms "designed to convince international viewers that the chief minister's government of Sarawak has 
been beneficial in bringing development to the people of Sarawak." 
 
For a further charge of RM162,000 a month, Sarawak Report reported the FBC Media contract also offers 
a separate campaign using online sites and "special blogging" in order to "provide a blanket of positive 
coverage" about Taib and Sarawak in the Western media. 
 
- Asia Sentinel 
 
 
Copyright © 1999-2007 Mkini Dotcom Sdn. Bhd 
http://www.malaysiakini.com/news/172749 


