
Najib, Taib told to explain FBC links 
Malaysiakini.com 
August 18, 2011 
 

In light of the continuing silence by the Sarawak government and Putrajaya over the alleged hiring of 
another public relations firm to glam up their image, PKR has called upon both to come clean. 
 
"We would now like the Prime Minister Najib Abdul Razak to come clean and explain how hundreds of 
millions of ringgit in taxpayer money is being funneled not towards the national image, but for the interests 
of his party," said the party's communications director Nik Nazmi Nik Ahmad (left) in a statement. 
 
He stressed that both Putrajaya and Kuching must now disclose their role and the extent of what he 
termed an “illegal” public relations campaign. 
 
“What is in dispute here is not the practice of hiring media advisory or public affairs firms, but rather these 
firms' use of paid content to unwarrantedly bolster the image of certain governments at the expense of 
objective reporting,” he added. 
 
While Putrajaya has reportedly terminated its contract with public relations firm and production company 
FBC media limited of Britain, following an expose by Sarawak Report, neither Putrajaya nor Kuching has 
denied or admitted to the allegations. 
 
The expose alleged that both Putrajaya and the Sarawak government were alleged to have paid FBC 
hundreds of millions of ringgit for strategic communications services and the production of friendly content 
for their governments. 
 
'Contravenes media laws and ethics' 

 
“Something is clearly in contravention of fundamental media laws and ethics,” reminded Nik Nazmi. 
 
The broadcast of programmes produced by FBC, while under the Putrajaya and Kuching payroll, may be 
against guidelines on conflict of interest for broadcasters, which excludes producers with inappropriate 
outside interests that undermine the integrity and impartiality of the content. 
 
The controversy was first highlighted by Sarawak Report, a portal founded by journalist Clare 
Rewcastle-Brown (left), who is the sister-in-law of former British prime minister Gordon Brown. 
 
It claimed that FBC was paid millions of ringgit by BN politicians to glam up their image overseas. 
 
This was verified by the entries in the government's Supplementary Budget 2010 which showed that FBC 
was allocated RM28.35 million for work on a 'Global Strategic Communications Campaign' ordered in 
2009. The company had received RM29.34 million the previous year. 
 
Documents filed with the US House of Representatives in 2008 also showed that FBC contracted the 
Washington-based American lobbying company Apco Worldwide. 
 
It had paid more than US$80,000 in 2008 for the purpose of 'raising awareness of the importance of 
policies in Malaysia that are pro-business and pro-investment as well as [showing] the significance of 
reform and anti-terrorism efforts in that country'. 
 
Following the expose, media establishments such as the BBC and CNBC have suspended all 
programming commissioned from the company pending investigations. 
 
Britain's communications regulator, the Office of Communications, is also looking into claims of bias and 
impropriety in FBC programmes. 
 



 
Copyright © 1999-2007 Mkini Dotcom Sdn. Bhd 
http://www.malaysiakini.com/news/173406 


