
The manoeuvres behind Kompas apology 

Malaysiakini.com 
August 23, 2011 
 

On Sunday, prominent Indonesian daily Kompas apologised to Prime Minister Najib Abdul Razak for a 
report it published about him and his wife, Rosmah Mansor. 
 
However, Malaysiakini has learnt that the subtle apology, buried in an interview with Najib, was a sudden 
change of mind by the Kompas top management at the eleventh hour. 
 
The scathing article, titled 'Istri PM Najib dan Cincin 24 Juta Dollar' (PM Najib's wife and US$24 million 
ring), published in the Aug 4 issue of Kompas, soon found its way into Malaysia's political circles on the 
Internet. 
 
Among others, the article linked Rosmah with the controversial purchase of a RM24 million ring, and 
alleged that Rosmah's soon-to-be in-law, Maira Nazarbayev, was linked to the "Russian mafia". 
 
Maira Nazarbayev, of Kazakhstan, is the mother of Daniyar Nazarbayev, who is engaged to Nooryana 
Najwa, the daughter of Najib and Rosmah (left). 
 
The Kompas article described Rosmah as having "a life full of controversies", and linked her to 
Perimekar, the company alleged to have received multi-million ringgit in commission for the Scorpene 
submarine procurement. 
 
According to the author, the dubious deal is one of the factors that led to the murder of Mongolian woman 
Altantuya Shaariibuu in 2006. 
 
PM's advisers sought apology 

 
Realising the article could resurrect issues highly detrimental to Najib's reputation, two of Najib's informal 
public relations advisers - one of whom is associated with an Indonesian conglomerate - scrambled to do 
damage control. 
 
Sources told Malaysiakini that the apology demanded by the Prime Minister's Office (PMO) was initially 
rejected by the Kompas editors who stood by the article, especially on the alleged underworld links of 
Maira, which have been widely publicised on the Internet. 
 
The two advisers of Najib then proceeded to threaten Kompas with legal action, but this too failed to 
subdue the influential Indonesian daily. 
 
Kompas however agreed to give Najib the right of reply by sending its international editor, Jimmy 
Harianto, to interview Najib in Putrajaya last Thursday which would allow the prime minister to deny and 
rebut the allegations. 
 
This explains the strong reactions from PKR leaders on Sunday on micro-blogging website Twitter after 
Umno Youth Khairy Jamaluddin claimed that Kompas had apologised for its "lies and fabrication", which 
Khairy had linked to PKR. 
 
PKR leaders who have been following the issue, including communications chief Nik Nazmi Nik Ahmad 
and PKR de facto leader Anwar Ibrahim's press secretary Eekmal Ahmad, immediately rebutted Khairy. 
 
But both Nik Nazmi and Eekmal were taken aback less than one hour later when national news agency 
Bernama confirmed that Kompas did indeed apologise to Najib on Sunday. 
 
Obviously the duo was not aware of Kompas' last-minute reversal. 
 



Apology made under 'extraordinary circumstances' 

 
It was unknown why Kompas made a sudden U-turn, but the sources claim that the decision must have 
been made under "extraordinary circumstances". 
 
However, the newspaper did not conspicuously publish a full apology - it was more like a 'half apology'. 
 
The apology was buried in paragraph 10 on page 10 of the newspaper in a report entitled 'PM Najib 
Razak: Demokrasi Juga Terjadi di Malaysia' (PM Najib Razak: There is democracy in Malaysia too). 
 
The article, an interview with Najib, quoted the premier as denying the allegations in the Kompas report, 
and was followed by a one-line apology that reads: "Over the said report, Kompas chief editor Rikard 
Bagun, on Saturday (Aug 20) in Jakarta, specifically sought to apologise to the government leader and 
his family." 
 
Other than publishing Najib's denial, the daily did not state that the allegations in its article are untrue, and 
neither did it retract the article, which can still be accessed here. 
 
In Malaysia, the pro-government mainstream media in Malaysia trumpeted the apology, giving significant 
coverage in their publications yesterday. 
 
Umno-owned Utusan Malaysia dedicated its front page to the apology, coupled with a photograph on 
page 4, showing Jimmy 'apologising' to a smiling Najib. 
 
However, Malaysiakini understands that Maira's alleged underworld link will continue to haunt the 
premier's family as Indonesian journalists who are upset over the Kompas apology will dig up 
unfavourable reports of Maira (right), which can be easily found in cyberspace. 
 
"At the end of the day, Najib will become the laughing stock of the public in Asean - a prime minister 
whose in-law is a female samseng (gangster)," said one Indonesian journalist. 
 
Several attempts were made to contact Kompas editors on the apology, but Malaysiakini was given the 
runaround. 
 
 
Copyright © 1999-2007 Mkini Dotcom Sdn. Bhd 
http://www.malaysiakini.com/news/173810 


