
 
 
FBC paid RM84mil 'to spruce up nation's image' 
Malaysiakini.com  
October  11,2011 

 
 
The government had paid 19.6 million euros (RM83.8 million) to media consultancy company FBC Media 
for the duration of three years from 2007. 
 
NONEIn a written parliamentary reply to Tian Chua (PKR-Batu), Prime Minister Najib Abdul Razak said 
the payment was for “consultancy services, advice and management of a communication campaign”. 
 
“The yearly contract was renewed twice and terminated in 2010. The value of the contract for the three 
years was 19.6 million Euros,” Najib said. 
 
The PM was also asked if the government had instructed FBC Media to produce programmes broadcast 
for a British Broadcasting Corporation (BBC) news segment, and the justifications for such a move. 
 
“The production and broadcast of programmes on Malaysia in international media was part of our efforts 
to improve Malaysia’s profile internationally, as stipulated in the contract with FBC Media,” he said. 
 
However, Najib said that the government had no say over when the programmes are aired. 
 
“This was negotiated between FBC Media and the BBC,” he said.   
 
PR work disguised as journalism 
 
International broadcasters CNBC, BBC and US magazine The Atlantic have all launched internal 
investigations into the connections with FBC. 
 
FBC has been accused of providing editorial content on foreign subjects while doing public relations work 
for the same governments it was reporting on. 
 
This scandal was first uncovered by Sarawak Report, a portal founded by former BBC journalist Clare 
Rewcastle-Brown, the sister-in-law of former British prime minister Gordon Brown. 
 
It claimed that FBC was paid millions of ringgit by BN politicians, including Najib and long-serving 
Sarawak Chief Minister Abdul Taib Mahmud, to glam up their image overseas. 
 
Backing their claims were a RM28.35 million entry in Sarawak’s Supplementary Budget 2010 Bill which 
showed that FBC was allocated RM28.35 million for work on a ‘Global Strategic Communications 
Campaign’ ordered in 2009. The company had received RM29.34 million the previous year. 
 
British-based daily The Independent also reported that documents filed with the US House of 
Representatives in 2008 show that FBC contracted the Washington-based American lobbying company 
Apco Worldwide. 
 
Chua, quoting British newspaper The Independent, said FBC had created at least four documentary 
series for Malaysia, including a public relations piece on the palm oil industry, treatment of natives and 
deforestation. 
 
Copyright © 1999-2007 Mkini Dotcom Sdn. Bhd 
http://www.malaysiakini.com/news/178319 


