
 

                    
Guan Eng wins defamation suit against UtusanGuan Eng wins defamation suit against UtusanGuan Eng wins defamation suit against UtusanGuan Eng wins defamation suit against Utusan    
MalaysiaKini.comMalaysiaKini.comMalaysiaKini.comMalaysiaKini.com    
Disember 1Disember 1Disember 1Disember 14444,2011,2011,2011,2011    
Susan LooneSusan LooneSusan LooneSusan Loone    
    
The Umno-owned Utusan Malaysia has been found to have defamed Penang Chief Minister Lim Guan 
Eng in a report headlined 'Kebiadapan Guan Eng’, published on Dec 20 last year. 
 
The Penang High Court today ordered the publisher to pay Lim RM200,000 in damages, and RM25,000 
as costs. 
 
NONELim had sued the Malay language daily for defamation, based on its report on his speech themed 
'A People's Government for the Real Malaysians'. 
 
This was delivered at the Pakatan Rakyat convention in Kepala Batas on Dec 19 last year. 
 
Reading out his judgment in court, Judicial Commissioner GV Varughese outlined seven paragraphs in 
which Utusan had “maliciously' defamed Lim, and made him and the DAP look as if they are anti-Malay 
and anti-Islam. 
 
Varughese also gave a brief lesson in "responsible journalism", saying that reporters must conduct 
themselves professionally by verifying their statements if they are not to face defamation charges. 
 
At a press conference outside the courtroom, Lim said Utusan had truly intended to slander him and the 
DAP. 
 
He said the newspaper had blamed him and the DAP-led state government for evicting villagers and 
demolishing their houses in Kampung Jalan Pokok Asam and Kampung Genting in Balik Pulau, when 

these disputes were between the developers and residents. 
 
He also felt it was slanderous to report that he had ordered the demolition of Kampung Buah Pala and 
evicted the villagers. 
 
"I feel that if Utusan is truly a responsible media, it must repent (bertaubat), but I am not confident that it 
will do so," Lim told reporters. 



 
"I feel they will bear the burden of defamation suits and continue to slander me and the DAP.” 
 
Lim said if he was racist as Utusan had alleged, his colleagues in Pakatan Rakyat would have protested. 
However, they knew the accusations to be false, he noted. 
 
He also said he would give the money from the court case to charitable causes, saying that the victory 
belonged "to the people who love democracy, and healthy and responsible journalism that is not based 
on lies, cheating and slander". 
 
He thanked his lawyer Jagdeep Singh Deo, but noted that Utusan had the right of appeal. 
 
‘Selective vendetta’ 
 
Varughese said the writer of the article - Zulkiflee Bakar - had made "sweeping statements" implying that 
Lim was a racist. 
 
However, Varughese said he had not found any basis in Lim's speech to support the "rash and 
irresponsible" claim. 
 
Zutusan malaysia and umnoulkiflee had also inferred that Lim had directed his Pakatan colleagues to 
stop fighting for the Malay cause, but Varughese held that this was meant to "excite" the readers to colour 
the chief minister in a negative light. 
 
As for Lim attacking the Malays in his speech, Varughese said he was not shown any proof that this was 
so, and that the writer could not assume that there was a reaction to it from the Malay community. 
 
"There is no evidence that the speech had offended the Malays," he said. 
 
"If the speech was racist, the first to react would have been the participants of the convention, who were 
mostly Malays.” 
 
On Lim's purported involvement in the demolition and eviction of Malay villages and businesses, 
Varughese said the article was not supported by any fact and whatever was written was based on 
"distorted” information. 
 
In the article, Lim was accused of trying to stop the Prophet's Birthday annual procession (Maulidur 



Rasul) but had finally allowed it. 
 
To this, Varughese said there was no proof to indicate this, as the celebration had gone on. 
 
"Half-truths are not truth at all... but deliberately done to mislead and disparage the plaintiff," he said. 
 
Varughese found Zulkiflee’s claim that he could not seek verification from Lim - since the DAP and state 
government have been boycotting Utusan - to be a "lame excuse and unacceptable". 
 
He pointed out that Zulkiflee had admitted that he had not attempted to verify his claims. 
 
"The writer must at least make an attempt to get verfication from a relevant person in the state 
government... the basic requirement to verify is an integral part of responsible journalism," he said. 
 
Varughese concluded that the article was "wholly motivated by malice", and that the writer had practised 
"selective vendetta" against Lim and the DAP. 
 
In awarding the quantum, he added that Lim was not required to show actual damages as the libellous 
consequences of the statement were "durable and permanent". 
 
Copyright © 1999-2011 Mkini Dotcom Sdn. Bhd 
http://www.malaysiakini.com/news/184131 


