
  
CIJ: Dailies' near-blackout of Bersih may be political 
MalaysiaKini.com 
April 27, 2012  

  
 
The coverage by several major dailies for this year's Bersih rally saw a huge drop compared with last 
year's, and may involve political interference, according to a study by the Centre for Independent 
Journalism (CIJ). 
 
Based on its study, identical to one it conducted prior to last year's Bersih rally, it concluded that people 
might see the newspapers as purposely restricting their coverage, or acting under political pressure from 
the parties which own them. 
 
newspaper reports on bersih2 rally 100711 new straits times"This can only fuel speculation that (the four 
papers) are deliberately toning down their Bersih coverage - at best, of their own accord, or at worst, due 
to interference from the government or the political parties which own them," it said in a statement today. 
 
The press NGO monitored articles from four major newspapers from April 14, - English-language dailies 
The New Straits Times, The Star and theSun and, Malay-language Utusan Malaysia. 
 
However, it did not include other major Malay-language dailies such as the Berita Harian, or any of the 
other Chinese or Tamil language newspapers. 
 
The results of its study indicated that the coverage of Bersih in the two weeks before the rally this year 
had fallen sharply compared with the same period last year. 
 
Drop in coverage sharp 
 
Utusan Malaysia showed had a 97 percent decrease in Bersih coverage, with published 316 articles in 
2011 and only 10 this year. 
 
New Straits Times had a similar drop of 92 percent, with 97 articles last year and only eight this year. 
 
The Star's also saw a huge dive, at 91 percent. It only had nine articles this year compared with 104 last 
year. 
 
TheSun recorded the smallest at 62 percent, with 10 articles this year compared with 26 last year. 
 
The group also analysed balanced coverage of the rally among the newspapers, finding that first two's 
were largely negative, that of the other two were more fair. 
 
Coverage by Utusan Malaysia and New Straits Times were mostly negative across both years, while The 
Star saw a rise in the number of neutral articles published this year. 
 
TheSun had the most balanced coverage this year, with eight neutral articles, and one negative and one 
positive. 
 
It also noted that apart from theSun and Utusan, no other newspaper published Justice Rohana Yusuf's 
court order to Home Minister Hishammuddin Hussein last Wednesday, according to CIJ. 
 
The Kuala Lumpur High Court order requested Hishammuddin clarify his stance on Bersih, as he had 
declared the organisation illegal nn 2011 but allowed the Bersih 3.0 rally. 
 
"The Star only published this news in its online version while New Straits Times did not publish it at all." 
 



The poor performance of the print media in reporting accurately is at odds with Malaysia's rise in several 
global rankings of media freedom as well as the promise of liberalisation behind recent amendments to 
the Printing Presses and Publications Act (PPPA), it contended. 
 
"These statistics are a clear example of how the print media is still not free to report fairly and accurately 
in Malaysia. 
 
"CIJ calls for a complete repeal of the PPPA and a review of the ownership of the print media by political 
parties," it said. 
 
 
Copyright © 1999-2012 Mkini Dotcom Sdn. Bhd 
Source: http://www.malaysiakini.com/news/196281 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


