
 
Astro admits censoring BBC report on Bersih 3.0 
MalaysiaKini.com 
May 02, 2012  
 

  
Satellite TV network Astro has admitted to censoring the BBC news report on the Bersih 3.0 rally it aired 
last Saturday "to comply with the national content regulations". 
 
In a statement to Sarawak Report, the whistleblower website that exposed the censorship, Astro senior 
vice-president of broadcast operations Rohaizad Mohamed said the private paid TV station has the right 
to edit the international channels it airs. 
 
NONE"As a licensed broadcaster, Astro is required to comply with the national content regulations. 
 
"When it comes to international content providers, Astro reserves the right to edit their channels for the 
purposes of complying with the content regulations," he said. 
 
However, Rohaizad did not explain what these local content regulations were. 
 
Astro disappointed with BBC 
 
BBC had, in a statement issued after being alerted by Sarawak Report on the censorship, said it was 
making "urgent enquiries" made into the matter in order to "establish the facts". 
 
azlan"During the week of World Press Freedom Day, it would be deplorable if access to independent and 
impartial news was being prevented in any way. 
 
"We would strongly condemn any blocking of the trusted news that we broadcast around the world, 
including via distribution partners," the British broadcaster saidin a statement. 
 
Obviously this statement did not go down well with Astro. 
 
"We are surprised and somewhat disappointed that our long-standing partner, the BBC, when, issuing its 
statement, did not take cognisance of the duty of Astro to comply with local content regulations," 
Rohaizad said. 
 
Sarawak Report had last Sunday highlighted a video uploaded on YouTube, comparing the original BBC 
broadcast and the censored version aired by Astro. 
 
According to the website, 30 seconds of the original report had been removed from the censored version 
on Astro, after the removal of three separate sequences, one which showed a policeman on a motorcycle 
apparently firing at demonstrators. 
 
NONEThe two other sequences that were removed were on interviews with demonstrators, explaining 
why they felt they had to take to the streets to defend the right to free and fair elections. 
 
The report was included in BBC World, one of the channels available on Astro. BBC reporter Emily 
Buchanan produced the two-minute report on the Bersih rally, according to the website. 
 
What are national content regulations? 
 
Sarawak Report said the removal of these scenes could be judged to have introduced a bias away from 
the more even-handed and objective approach of the original report, in an attempt to show the police and 
the government in a better light. 
 



NONE"In fact, Astro is prepared to go further. It not only censored the BBC report, but it did so without 
informing its Malaysian audience. Malaysian viewers were misled into thinking that the doctored report 
was the genuine voice of the BBC!" 
 
The website said it would seek clarification from Astro on the details of the censorship and also request a 
copy of the national content regulations. 
 
"We ask whether such arbitrary tampering and doctoring is seriously what has been laid down by the BN 
government when it comes to national content regulations? 
 
"If so, who makes these decisions and on what grounds are the public being deliberately misled in this 
way at short notice at the whim?" asked the website. 
 
BBC and Al Jazeera urged to act 
 
In addition, Sarawak Report also claimed that another Bersih 3.0 report broadcasted on Astro by 
international broadcaster Al Jazeera was also tampered with. 
 
al jazeera kl broadcast office 211106 logo"We also now have information that Al Jazeera's reporting was 
likewise restricted on the Bersih coverage. This means that the role of Astro is to draw the wool over the 
Malaysian people's eyes, not only about events in their own country but over what is being seen about 
their own country by the rest of the world!" 
 
The website urged both BBC and Al Jazeera to take further action in order to safeguard their reputation. 
 
"How these programme makers respond will define their trustworthiness as news organisations and 
reveal to the world what comes first, money or the truth? 
 
"If the BBC is prepared to allow its news to be censored for the convenience of authoritarian regimes, 
then its value as Britain's bastion of freedom and objectivity would surely become questionable, as would 
its continued funding by the British taxpayers!" 
 
Astro is the only satellite channel licensed by the federal government and is owned by tycoon Ananda 
Krishnan, who is said to have close links with Umno. 
 
Sarawak Report was founded by investigative journalist Clare Rewcastle-Brown, a sister-in-law of former 
British prime minister Gordon Brown. 
 
 
Copyright © 1999-2012 Mkini Dotcom Sdn. Bhd 
Source: http://www.malaysiakini.com/news/196664 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


