
NGO pro-Pakatan tuntut RM5 juta dari Utusan 

MalaysiaKini.com 

March 12, 2013 

Oleh Abdul Rahim Sabri 

 

NGO pro-Pakatan Rakyat Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) menuntut ganti rugi dan 

pampasan RM5 juta daripada Utusan Malaysia selepas pengerusinya Badrul Hisham 

Shaharin didakwa menjadi mangsa fitnah akhbar itu. 

 

Notis tuntutan guaman itu diserahkan kira-kira jam 1 petang ini antaranya mendakwa 

Utusan membuat "fitnah jahat" terhadap Badrul yang lebih dikenali sebagai Chegubard 

berhubung Himpunan Kebangkitan Rakyat 12 Januari lalu. 

 

Notis bertarikh 7 Mac itu menamakan Ketua Pengarang Utusan Melayu Malaysia Berhad dan 

wartawan yang menulis rencana tersebut Mohd Asron Mustapha. Badrul diwakili oleh Tetuan 

Sazali & Lim. 

 

Dalam artikel yang bertajuk "Medan Perah Duit Rakyat" yang disiarkan oleh Utusan Online 

pada 14 Januari lalu pada peranggan 13 menyebut: 

 

"Apa yang menimbulkan persoalan ialah CheguBard (Badrul Hisham Shaharin) sebelum itu 

telah membuat pengumuman pada awal majlis bahawa kutipan derma pada malam 

menjelang Himpunan Shamsidar ialah RM30,000". 

 

Utusan Malaysia menamakan Himpunan Shamsidar bagi Himpunan Kebangkitan Rakyat. 

 

Sehubungan itu, dalam notis tersebut kandungan rencana tersebut "tidak benar, merupakan 

manipulasi dan putar belit serta terjumlah kepada fitnah jahat" terhadap pemimpin PKR itu. 

 

"Pemaparan dan/atau penyiaran ayat-ayat perkataan-perkataan yang bersifat fitnah itu 

telah menyebabkan reputasi dan/atau maruah pelanggan kami diprejudiskan serta 

dipandang rendah oleh masyarakat di samping menyebabkan pelanggan kami dan keluarga 

dimalukan serta mengalami tekanan perasaan," notis tuntutan itu dipetik. 

 

Mengulas perenggan dalam artikel akhbar tersebut, Badrul menafikan beliau berucap pada 

perhimpunan yang dihadiri kira-kira 100,000 di Stadium Merdeka. 

 

"Saya langsung tidak berucap pada hari tersebut dan tidak menyebut jumlah yang 

terkutip... Saya langsung tak berucap, tetapi bagaimana nama saya disebut," katanya 

dalam sidang media di ibu negara pagi ini. 

 

"Saya (didakwa) berucap menyatakan jumlah kutipan RM30,000. Jumlah itu pun tidak 

betul, malah ia jauh lebih rendah daripada itu". 

 

Badrul berkata pada Februari lalu, beliau telah menghantar emel kepada Utusan Malaysia 

supaya menarik balik dan memohon maaf berhubung laporan tersebut tetapi tiada maklum 



balas. 

 

Kemudian, pihaknya telah menghantar notis tersebut pada 7 Mac tetapi dimaklumkan pihak 

akhbar tersebut enggan menerima notis tersebut. 

 

"Selepas ini kita akan menghantar melalui serahan tangan kepada Utusan di Jalan Chow 

Sow Lin. Kita tidak akan balik selagi mereka tidak menerimanya," katanya. 

 

Selain memohon Utusan membayar ganti rugi dan pampasan, dalam notis itu Badrul turut 

menuntut permohonan maaf "tanpa reservation" disiarkan di muka depan Utusan versi 

cetak dan atas talian selama tiga hari berturut-turut, menarik balik artikel itu dan tidak 

menyiarkan kembali perkara yang sama. 

 

Dalam notis itu, Badrul menegaskan akan mengambil tindakan undang-undang terhadap 

akhbar tersebut dalam tempoh 14 hari dari tarikh penerimaan notis itu. 

 

"Sekiranya tindakan undang-undang diambil, segala kos dan perbelanjaan mahkamah 

hendaklah ditanggung oleh pihak tuan sepenuhnya," surat itu dipetik. 

 

 

Copyright © 1999-2012 Mkini Dotcom Sdn. Bhd 

Source: http://www.malaysiakini.com/news/223621 

 

 

 

 

 


