
Are Chinese newspapers racist, too? 

MalaysiaKini.com 

May 10, 2013 

By Bob Teoh 

      

COMMENT When questioned at a press conference about Utusan Malaysia’s highly 

strident front-page piece: ‘Apa lagi Cina mahu?’ (What else do the Chinese want?), 

newly-minted Prime Minister Najib Abdul Razak retorted, “Ya lah, you blame 

Utusan, how about the Chinese papers?” and left in a huff. So do Chinese 

newspapers also resort to racism? I don’t think so. The facts speak for themselves. 

 

Chinese newspapers have the highest per capital readership and it is not wrong to 

say many Chinese read more than one newspapers. There are more Chinese 

newspapers in the country than all newspapers in other languages combined. The 

largest weekday circulation newspaper in the country is a Chinese newspaper - Sin 

Chew Daily. 

 

Chinese newspapers all have their own niche readership and compete against one 

another on the basis of their respective editorial offerings and not racism. 

 

Essentially, Chinese newspapers are not owned by any political party nor are 

aligned to any. They do not survive on political handouts or patronage. They 

survive solely as commercial enterprises relying on reader loyalty and 

advertisements. 

 

It is a phenomenon that only Chinese newspapers in Malaysia are proliferating. 

Even in a predominantly Chinese populace like Singapore, Chinese newspapers 

there have seen their better days. 

 

In short, Chinese newspapers serve a useful purpose to the Chinese community. 

Racism is not part of their secret of success. 

 

mca agm 2005 chinese newspaper report 190805Chinese newspapers cater to 

Chinese interests and all things Chinese, among other things. Yes, they are as 

Chinese as can be. But by no stretch of imagination can this be tagged as racism. 

 

To give a semblance of balance, some Chinese newspapers go out of the way to 

recruit even Malay columnists; not because they are Malays but because they write 

well. For instance, Sin Chew Daily has given editorial space to columnists like Tunku 

Abdul Aziz, Farish Noor, Karim Raslan, and occasionally, Zainah Anwar of Sisters in 

Islam. Space was even given to an Umno minister. 

 



Sin Chew Daily has even put up an English language website as a public service to 

enable those who can’t read Chinese to access its key editorial content, mainly its 

op-ed pages. There is no hidden agenda. 

 

It is not easy for Chinese newspapers to maintain an even keel. Some readers have 

been persistently lambasting main stream Chinese newspapers as servile apologists 

of the establishment and running dogs of the ruling coalition. 

 

On the other, the government often times accuse Chinese newspapers as 

pro-opposition and anti-government when the facts speak otherwise. 

 

Not easy for both parties 

 

Just a few days before becoming Prime Minister, Najib made a courtesy call on Sin 

Chew Daily on his own initiative. Upon becoming PM, he made another visit, the 

first by any serving prime minister to a Chinese newspaper. He met the key editors 

and had a frank discussion. 

 

Home Minister Hishamuddin Hussein called a meeting of editors of Chinese 

newspapers to “try to understand why Chinese newspapers are anti-government”. 

At the suggestion of the editors themselves, a monthly dialogue was initiated. But 

this fizzled out subsequently. It has not been easy for both parties. 

 

In the run-up to the just completed general election, Chinese newspapers were 

careful to offer as fair coverage as possible under the circumstances. Editors even 

went to the extent of story count and photo positioning so as not to be accused as 

overly favouring either the ruling or opposition coalitions. Yet some remain entirely 

unhappy. 

 

The election coverage was about election issues. These are the issue raised in the 

manifestos of both coalition parties contending in the elections. The Chinese 

newspapers were extra careful about race and religion if and when raised during 

the campaign period. 

 

I do not know what prompted the prime minister to make his remarks about 

Chinese newspapers. I can only guess, he was fatigued by the vigorous 

campaigning or under pressure that the MCA, the main Chinese component in the 

ruling coalition had suffered a disastrous outing. 

 

Only time will vindicate the Chinese newspapers. Racism has no place in the 

country's newspapers whatever the language stream it may be. 

 



Copyright © 1999-2012 Mkini Dotcom Sdn. Bhd 

Source: http://www.malaysiakini.com/news/229714 

 

 

 

 

 


