
The Edge: Our reports exposed fraud  

MalaysiaKini.com 

July 20, 2015  

                                                                           

The Edge Financial Daily's latest report on 1MDB today denied the allegation that 
it was part of a political conspiracy, and instead recounted an alleged scheme by 

tycoon Jho Low and PetroSaudi International (PSI) to steal billions from Malaysia. 
 

"We have a duty to find and report the truth. Our reports on 1MDB had exposed 
how a group of individuals - Malaysians and foreigners - schemed a multi-billion 

ringgit fraud against the people of Malaysia. 
 

"How can the work that we have done be deemed as a political conspiracy?" The 
Edge asked in a publisher's note accompanying the report. 

 
The business paper in its four-page expose claimed that Jho Low, whose real name 

is Low Taek Jho, had worked with PSI to siphon off at least US$1.83 billion in cash 
from 1MDB, through the 1MDB-PetroSaudi Limited joint venture company. 

 
"We have in this report, which is possibly the last on this subject, laid out all the 
key facts about what happened during the three-year business ties between 1MDB 

and PSI - especially what happened to the US$1.83 billion of real cash invested by 
1MDB," it said. 

 
The Edge said its report on the alleged scandal was corroborated by documents 

including bank transfers and statements, all of which would now be handed over 
to the authorities, with whom they would fully cooperate. 

 
The financial daily is being investigated for its previous reports on 1MDB, which 
Home Minister Ahmad Zahid Hamidi (photo) claims was based on false 
information. 

 
Among the highlights of The Edge report is that US$700 million from 1MDB's 

initial US$1 billion investment in the JV allegedly went instead to Good Star 
Limited, which the daily claimed was controlled by Low at the time. 
 

1MDB's board of directors were reportedly not informed of this transaction before 
signing the JV, and two directors Mohd Bakke Salleh and Azlan Zainol resigned 

over the matter. The transaction was also a breach of the approval given by Bank 
Negara for 1MDB to remit US$1 billion for the JV. 

 
Money went into bank accounts 

 
The Edge also claimed that PSI acted fraudulently when setting up the JV, by 
pledging oilfield assets in Turkmenistan that it never owned, as its US$1.5 billion 

contribution to the company. 



 
The JV was called off in 2011, and 1MDB never got back the US$1.83 billion. The 
Edge said the money had gone to various accounts of those involved in several 
global banks, including JP Morgan, RBS Coutts, Credit Suisse, HSBC and BSI Bank. 

 
The investment arm meanwhile had ended up with murabaha and promissory 

notes which they claimed to be worth US$2.23 billion. This were the alleged assets 
1MDB had in the Cayman Islands. 

 
1MDB however was unable to prove the value of its assets, a main contention with 

external auditors Ernst & Young and KPMG. The Edge claimed KPMG was sacked 
because it refused to sign off 1MDB's accounts for FY March 31, 2014. 

 
It then went on to detail how 1MDB had tried to cover this hole by paying Aabar 

Investments US2.23 billion to terminate options issued to the latter. Aabar would 
then pay the money to 1MDB's Cayman accounts, allowing it to withdraw the 

assets.  
                 
Copyright © 1999-2012 Mkini Dotcom Sdn. Bhd   
Source : http://www.malaysiakini.com/news/305549  


