
Sarawak Report goes for Lester’s jugular  

MalaysiaKini.com 

July 21, 2015  

  

Sarawak Report today continued to debunk the credibility of former journalist 

Lester Melanyi, who himself is trying to discredit the whistleblower site. 

 

In a posting today, the website rubbished the former Sarawak Tribune editor's 

latest claim that a British graphic designer had helped Sarawak Report fabricate 

evidence against 1MDB. 

 

"In the video, Lester gave the name of this fictitious forger. He is called James 

Steward Stephen, raved Melanyi. ...the video then treated viewers to an alleged 

picture of the master criminal. 

 

"Unfortunately, as any online check makes clear, this is the face of another 

Englishman, one James Steward (no Stephen), who works as a senior station 

manager for the bus company Abellio, based in Norwich," Sarawak Report says. 

 

It said a press officer with Abellio Greater Anglia confirmed that the man in a 

picture worked for them, and that it was a case of mistaken identity. 

 

"This is a case of mistaken identity and James Steward (photo) does not have any 

connections with Malaysia. To reiterate, the person concerned is not James 

Steward (an employee of Abellio Greater Anglia). James’ name is James Steward, 

not James Steward Stephens," the press officer said. 

 

Besides the photo faux pas, Sarawak Report also ridiculed Lester's claims that the 

website sent him advanced copies of their stories for him to check. 

 

"To illustrate this boast, Lester’s video duly flashed screen shots of our regular 

newsletter bulletins (which) he received, because like 7,000 other people he had 

signed up (for Sarawak Report's newsletter). 

 

"Our regular newsletter bulletins are sent to over 7,000 subscribers to our site, 

who have signed up to be notified whenever we post a new story. That means that 

over 7,000 people can testify directly that Lester is talking nonsense," the website 

says. 

 

Worked for Sarawak Report? 

 



In a two-part video recording late last week and today, Lester claimed that 

documents obtained by whisteblower websiteSarawak Report on the beleaguered 

1MDB had been tampered with as part of a conspiracy to taint and topple Prime 

Minister Najib Abdul Razak. 

 

He claimed he was privy to the information as he had once worked for Sarawak 

Report and had been asked to go through certain documents for publication. 

These documents were allegedly obtained from former PetroSaudi International 

executive Xavier Andre Justo. 

 

At the centre of the controversy surrounding 1MDB are controversial deals 

involving both 1MDB and PetroSaudi International, about which Justo claimed he 

had inside information. 

 

Lester claimed that the documents obtained from Justo were tampered with 

before they were published by Sarawak Report. 

  

Sarawak Report editor-in-chief Clare Rewcastle Brown has denied that Lester 

worked for the website and dismissed the allegation of fabricating documents. 

 

The Malaysian Communication and Multimedia Commission (MCMC) has 

since blocked access to Sarawak Report.  

 

          
Copyright © 1999-2012 Mkini Dotcom Sdn. Bhd   
Source : http://www.malaysiakini.com/news/305681  


