
WSJ claims funds from fake Aabar went to firm behind RM2.6b  

MalaysiaKini.com 

Apr 19th, 2016  

                                                                           

The Wall Street Journal, which Putrajaya has accused of attempting to undermine Prime 
Minister Najib Abdul Razak, has made another startling allegation about the US$3.5 billion 
Abu-Dhabi-based International Petroleum Investment Company (IPIC) said it never 
received from 1MDB. 
 
1MDB was reported to have transferred the money to a British Virgin Island-based 
company bearing a similar name to IPIC's subsidiary Aabar Investments PJS, but having no 
links with the Abu Dhabi fund. 
 
In its latest report, WSJ, which was nominated for a Pulitzer Prize for its 1MDB coverage, 
claimed that part of the money from the phoney firm ended up in British Virgin 
Islands-based Tanore Finance Corp, the same entity that transferred US$681 million into 
Najib's personal bank accounts. 
 
"Some of that (Aabar) money in turn was transferred, via intermediaries, to a shell 
company called Tanore Finance Corp, registered in the British Virgin Islands, investigators 
in two countries believe. 
 
"The beneficial owner of Tanore when it was first set up was Tan Kim Loong, a young 
Malaysian business associate of Mr (Jho) Low, according to people familiar with the matter. 
Attempts to reach Mr Tan were unsuccessful. 
 
"Global investigators believe it was from Tanore that US$681 million was transferred to 
Malaysian Prime Minister Najib’s accounts in AmBank in March 2013, according to people 
familiar with the investigations," the WSJ report says. 
 
Najib has claimed that the US$681 million, often referred to as RM2.6 billion based on the 
exchange rate in July last year when it was first revealed, was a political donation from a 
Saudi royalty. 
 
Last month, the Australian Broadcasting Corporation also published a letter from a Saudi 
prince stating that US$375 million was given to Najib to do as he pleased, in recognition of 
his Islamic-based governance. 
 
'681 American pies' 

 
Meanwhile, the WSJ report also highlighted how the US$681 million transfer was 
purportedly arranged by Penang-born billionaire Jho Low, a close associate of the prime 
minister, who referred to the sum as "681 American pies". 
 
"In March 2013, a young Malaysian financier sent a heads-up to an employee at a Kuala 



Lumpur bank that ‘681 American pies’ would soon be arriving from overseas. 
 
"The sender, Jho Low, emphasised the need for secrecy, according to a transcript of 
BlackBerry instant messages reviewed by The Wall Street Journal. 
 
"The employee, he wrote, should tell the bank’s chief executive that 'PM' didn’t want his 
name, address or identity card number to appear on the transaction. 
 
"Within days, $681 million arrived in two transfers at AmBank Bhd to be deposited in the 
personal account of Malaysian Prime Minister Najib Razak, according to documents seen by 
the Journal," the WSJ report says. 
 
WSJ claimed that based on the instant messages transcript, Low was also in contact with an 
employee at AmBank in Kuala Lumpur. 
 
Low, it said, had allegedly asked the employee to ensure that Najib's account was restricted 
and tracked so that if someone accessed it, they would know. 
 
"He and the bank employee discussed moving the money in several transfers to lessen the 
impact such a large inflow of dollars might have on Malaysia’s currency, the ringgit," it said. 
 
WSJ said AmBank and the employee did not respond to requests for comment. 
 
In clearing the prime minister of any wrongdoing, attorney-general Mohamed Apandi Ali 
claimed the remaining US$620 million of the "donation" was returned to the donor. 
 
Najib has also repeatedly denied abusing public funds for personal gains, and blamed such 
allegations on those conspiring to topple him. 
 
Jho Low had also consistently denied any wrongdoing or having benefited from 1MDB. 
 
Malaysiakini has sent an email to the Prime Minister’s Department seeking a response on 
the WSJ report. 
      
                                                                          
Copyright © 1999-2012 Mkini Dotcom Sdn. Bhd   
Source: https://www.malaysiakini.com/news/338369                    


