
WSJ stands by reports, claims U-turn on Bank Negara governor  

MalaysiaKini.com 

Apr 28th, 2016  

Alyaa Alhadjri  

                                                                            

The Wall Street Journal has defended its earlier reports naming the new Bank Negara 

governor as Finance Ministry treasurer-general Irwan Siregar Abdullah, which has been 

accused of being blatant lies. 

In a brief statement to Malaysiakini, WSJ through its publisher Dow Jones said it stands 

behind its previous reports on the supposed successor to Zeti Akhtar Aziz being an ally of 

the prime minister. 

"We stand behind our fair and accurate reporting of this evolving story and are committed 

to continuing to provide robust coverage of events in Malaysia," WSJ said. 

The US financial daily was responding to Najib's press aide Tengku Sharifuddin Tengku 

Ahmad, who said yesterday that announcement of Muhammad Ibrahim as the new Bank 

Negara governor proves once again WSJ’s "lies and total disregard for facts" in its 

reporting on Malaysia. 

"WSJ reported as fact multiple times, including by Ken Brown on April 20 and Tom Wright 

on March 11, that the prime minister appointed Irwan Serigar Abdullah to be the new 

governor and that he was linked to 1MDB. 

"This was despite no announcement having been made, and based on anonymous sources," 

Tengku Sharifuddin said yesterday. 

Muhammad Ibrahim begins his duties on May 1 after Zeti retires at the end of this month. 

However, the US daily in a report today claimed the decision to appoint Muhammad 

Ibrahim instead of Irwan was a “U-turn” made out of pressure. 



“The shift came after Zeti, who is stepping down at the end of the month, pressured the 

government to appoint someone from within the bank to succeed her, according to a 

person familiar with the matter,” wrote WSJ today. 

“Attempts to reach Zeti weren’t successful. The prime minister’s office didn’t reply to a 

request for comment,” it added. 

Pulitzer nomination for 1MDB reports 

Last July, WSJ published documents purportedly from Malaysian investigators showing 

RM2.6 billion and RM42 million had been deposited into the prime minister's personal 

bank accounts. 

Since then, it has published a series of articles linking the funds to 1MDB, which are often 

cited by Mahathir and the prime minister's critics in pushing for Najib's removal. 

The publication was recently nominated for the Pulitzer Prize for its coverage of the 

scandal, but did not win the coveted award. 

Najib's critics have repeatedly challenged the prime minister to live up to his threat to sue 

WSJ over the allegedly false reports. 

Najib has repeatedly denied abusing public funds for personal gain, and following the WSJ 

report, the government eventually claimed the RM2.6 billion was a political donation from 

a Saudi royalty.  

 

                                                                                                               

Copyright © 1999-2012 Mkini Dotcom Sdn. Bhd   
Source: https://www.malaysiakini.com/news/339490  


