
Taib sues Malaysiakini, Utusan, PKR leaders 
Malaysiakini.com 
May 16, 2007 
 
 
Sarawak Chief Minister Abdul Taib Mahmud has filed a law suit against two media 
organisations - independent online news portal Malaysiakini and Umno-owned Utusan 
Malaysia - for alleged defamation over the timber kickbacks scandal. 
 
He has also named malaysiakini editor-in-chief Steven Gan and Utusan Malaysia group 
editor-in-chief Mohd Khalid Mohd, as well as Utusan Malaysia Online, as parties to the suit. 
 
The writs of summons against the media organisations were filed in the Kuala Lumpur High 
Court yesterday for their publication of news reports based on an earlier report which 
appeared in the Japan Times. 
 
Sarawak State Assembly speaker Awang Asfia Awang Nassar made the announcement today 
after receiving a note from Taib confirming that the suits had already been filed. 
 
Taib has also filed the writs of summons in the Kuching High Court yesterday against two 
opposition leaders - PKR state chief Wan Zainal Wan Sanusi and party’s Stampin branch chief 
See Chee How - for distributing leaflets containing articles from malaysiakini and Japan Times. 
 
See, a lawyer, told malaysiakini that he had checked with the Kuching High Court registry clerk 
who confirmed the chief minister's lawyers had filed the suit. 
 
None of the parties have yet to be served with the legal suit. 
 
 
10-page personal statement 
 
On Monday, Taib told the State Assembly that he would also sue Japan Times. It is not clear 
whether he has filed a suit against the Tokyo-based newspaper. 
 
The Japan Times report, which was picked up by both malaysiakini and Utusan, said RM32 
million in ‘kickbacks’ were allegedly paid by nine Japanese shipping companies transporting 
logs to Japan to a Hong Kong-based company said to be linked to the chief minister and his 
family. 
 
In an unusual move, Taib made a personal statement at the State Assembly two days ago to 
deny any involvement in the scandal and claimed he was not aware of such payments to the 
said company, Regent Star.  
 
In the 10-page statement, Taib “categorically and completely refute” all the allegations. “They 
are absolutely false,” he said.  
 
According to the Japan Times report, the multi-million ringgit ‘commission’ - made over a 
period of seven years - was paid to Regent Star. 
 
 
 
 
Illegitimate payments 



 
 
 
This was uncovered by Japanese tax authorities who deemed the payments made by nine 
companies, which is part of a shipping cartel, as ‘illegitimate expenses’ since the Hong Kong 
agency - believed to be a paper company - did little ‘substantive work’ to justify the payments. 
 
According to tax authorities, the shipping companies had tried to disguise the payments as 
‘business expenses’ and were thus not taxed. 
 
Japan Times reported that the shipping firms were likely to be slapped with well over 400 
million yen (RM11.6 million) in back taxes along heavy penalties for ‘hiding’ the funds from tax 
authorities. 
 
The newspaper added that the shipping companies were believed to have used the money as 
a “lubricant to facilitate their lumber trade”. 
 
The shipping firms, which have rejected the tax authorities' claim and argued that the 
transactions with Regent Star were legitimate, have denied any wrongdoing.  
 
Copyright © 1999-2007 Mkini Dotcom Sdn. Bhd. 
Source : http://www.malaysiakini.com/news/67319 


