
Taib Mahmud saman Malaysiakini, Utusan, pemimpin PKR 
Malaysiakini.com 
May 16, 2007 
 
 
Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud telah memfailkan saman terhadap dua 
pertubuhan media – portal berita independen malaysiakini dan Utusan Malaysia milik Umno – 
berhubung dakwaan skandal sogokan balak. 
 
Beliau juga menamakan Ketua Pengarang malaysiakini, Steven Gan dan Pengarang Kumpulan 
Utusan Malaysia, Datuk Mohd Khalid Mohd serta Utusan Malaysia Online. 
 
Writ saman tersebut difailkan terhadap malaysiakini dan Utusan Malaysia di Mahkamah Tinggi 
Kuala Lumpur semalam kerana menyiarkan laporan berita berdasarkan kepada laporan awal 
yang disiarkan oleh akhbar Japan Times. 
 
Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak, Datuk Awang Asfia Awang Nassar 
membuat pengumuman tersebut selepas menerima satu nota dari Taib, mengesahkan saman 
tersebut telahpun difailkan. 
 
Taib juga memfailkan writ saman di Mahkamah Tinggi di Kuching terhadap dua pemimpin 
pembangkang – Ketua Parti Keadilan Rakyat (PKR) Sarawak, Wan Zainal Wan Sanusi dan 
ketua PKR cawangan Stampin, See Chee How – kerana mengedarkan risalah yang 
mengandungi laporan malaysiakini dan Japan Times. 
 
See, seorang peguam, memberitahu malaysiakini, beliau telah menyemak dengan kerani 
pendaftaran Mahkamah Tinggi Kuching yang mengesahkan peguam ketua menteri itu telah 
memfailkan saman tersebut. 
 
Tiada seorang daripada pihak berkenaan, telah menerima writ saman tersebut. 
 
 
Kenyataan 10 muka 
 
Isnin lalu, Taib memberitahu dewan negeri bahawa beliau juga akan menyaman akhbar Japan 
Times. Bagaimanapun tidak dapat dipastikan beliau turut menyaman akhbar yang berpejabat 
di Tokyo itu. 
 
Laporan Japan Times itu, yang dipetik oleh malaysiakini dan Utusan, mendakwa, sogokan 
sejumlah RM32 juta didakwa telah dibayar oleh sembilan firma perkapalan Jepun yang 
mengangkut balak ke Jepun, kepada sebuah syarikat berpejabat di Hong Kong yang dikatakan 
ada kaitan dengan ketua menteri dan keluarganya. 
 
Dalam satu langkah yang dianggap luar biasa, Taib telah mengeluarkan satu kenyataan di 
persidangan Dewan Undangan Negeri, menafikan sebarang pembabitan dalam skandal 
tersebut serta mendakwa beliau tidak tahu menahu mengenai bayaran yang dibuat kepada 
syarikat Regent Star. 
 
Laporan mengenai skandal rasuah itu mula disiarkan oleh Japan Times pada 29 Mac. Ia 
kemudiannya disiarkan oleh akhbar Asashi Shimbun dan International Herald Tribune edisi 
Japan serta dipetik oleh malaysiakini. 
 
Menurut laporan tersebut, ‘sogokan’ jutaan ringgit itu – sepanjang tempoh tujuh tahun – 



dibayar kepada sebuah syarikat Hong Kong yang dikatakan ada kaitan dengan Taib – yang 
merupakan ketua menteri paling lama berkhidmat di negara ini – dan keluarganya. 
 
Perkara tersebut dikesan oleh pihak berkuasa percukaian Jepun yang menganggap bayaran 
yang dibuat oleh firma perkapalan tersebut ‘tidak sah’ kerana ianya tidak sepadan dengan 
perkhidmatan yang diberikan oleh agensi Hong Kong berkenaan. 
 
Menurut pihak berkuasa percukaian tersebut, firma-firma perkapalan itu telah cuba 
menyembunyikannya sebagai ‘perbelanjaan perniagaan’ bagi mengelak dikenakan cukai. 
 
Akhbar Japan Times melaporkan firma-firma perkapalan itu akan dikenakan bayaran lebih 400 
million yen (RM11.6 juta) bagi cukai tunggakan serta hukuman yang berat oleh pihak 
percukaian tersebut kerana “menyembunyikan” wang itu daripada pengetahuan pihak 
berkuasa. 
 
Bagaimanapun, firma perkapalan tersebut telah menolak dakwaan pihak berkuasa percukaian 
itu dan menegaskan urusniaga dengan Regent Star adalah sah. 
 
Khamis lalu, Badan Pencegah Rasuah (BPR) mengesahkan telah memulakan siasatan 
terhadap dakwaan tersebut. 
 
Copyright © 1999-2007 Mkini Dotcom Sdn. Bhd. 
Source : http://www.malaysiakini.com/news/67324 


