
PM splurges RM50k in attempt for US coverage 

Malaysiakini.com 

July 22, 2010 
 
Prime Minister Najib Abdul Razak paid RM50,000 (US$15,000) to a Washington-based political 
consultant in April this year in an attempt to get an opinion-editorial article written by him published in one 
of the major newspapers in the United States. 
 
And should the article eventually appear in print, the prime minister will have to fork out an additional 
RM50,000 as a 'success fee' to the consultant. 
 
azlanThis is revealed in documents filed under the Foreign Agents Registration Act by Quinn Gillespie & 
Associates (QGA), a top public relations and lobbying firm in Washington DC. 
 
According to the documents obtained by Malaysiakini, QGA was assigned by another consultancy firm, 
The Laurus Group, to try and convince a major US newspaper to carry Najib's article. 
 
The Laurus Group, an obscure public relations firm whose website is still under construction, had 
apparently been hired by the Malaysian government to provide 'public relations services' during Najib's 
week-long trip to Washington DC and New York from April 10 to 16 this year. 
 
Najib, who was accompanied by his wife, Rosmah, met US President Barack Obama on April 12 in 
Washington. The couple later left for New York where Rosmah was feted and awarded the inaugural 
International Peace and Harmony Award at a gala dinner attended by a number of top Hollywood stars. 
 
Non-refundable project fee 
 
In the April 14 letter of agreement between the two consultancy firms – QGA and Laurus – it is stated that 
QGA 'will provide public and media relations services on behalf of the government of Malaysia related to 
the placement of an opinion editorial authored by the prime minister of Malaysia'. 
 
It added that Laurus would pay QGA a 'non-refundable project fee of US$15,000 for the period beginning 
April 14, 2010 and ending April 20, 2010'. 
 
NONE'Should QGA succeed in placing the opinion editorial in a major-market print media publication, the 
client (Laurus), will pay QGA a success fee of US$15,000. 
 
"The success fee shall be paid within 30 days of the date on which the opinion editorial appears in a 
publication meeting the criteria described above'. 
 
The agreement did not identify the major newspapers which the opinion piece by Najib was to appear in. 
 
It is unclear whether Najib had to pay the full sum of around RM100,000 for the publication of his article. 
A check on leading US newspapers – Washington Post, New York Times and the Wall Street Journal – 
indicated that no such opinion piece appeared. 
 
NONEHowever, the Washington Times – a newspaper founded by Unification Church leader Sun Myung 
Moon – did produce a supplement on Malaysia on the eve of Najib's arrival in the capital city (right). 
 
But this did not appear to be the said opinion piece as Washington Times is not considered a 
"major-market paper". The payment for the Washington Times supplement could come from other 
sources. 
 
Interestingly, the offices of both Laurus and QGA are located on the same floor in a building in 
Connecticut Avenue. Washington, DC. 
 



Rosmah's ad in New York Times 
 
The Laurus Group is also somehow linked to the controversial two-page advertisement in New York 
Times congratulating Rosmah (below) for her peace award. 
 
NONEOnline news portal Nut Graph has over the past two months reported that New York Times initially 
said that the advertisement – which cost between RM1 million and RM1.5 million – was paid by the 
Malaysian government. 
 
But the Times retracted its statement a few weeks later, stating that the advertisement was not paid by 
Putrajaya. 
 
It, however, has refused to divulge the identity of the individuals who did so. 
 
At the same time, the Business Council for International Understanding which presented Rosmah with the 
one-time award, also wrote to Nut Graph expressing regret over its 'well-intended gesture of welcome and 
congratulations' to honour 'Malaysia's First Lady' being turned into a political issue. 
 
Their e-mail communication on the matter was copied to Hank Jones, the chairperson of the Laurus 
Group, whose name appeared in the letter of agreement between his firm and QGA. 
    
Copyright © 1999-2007 Mkini Dotcom Sdn. Bhd. 

Source : http://www.malaysiakini.com/news/138084 


