
Perak gov't buys ads to explain budget bill 

Malaysiakini.com 

August 05, 2010 
 
The Perak government has embarked on a public relations exercise following the contentious one-day 
legislative assembly sitting to pass a RM80 million supplementary budget bill, which the opposition claims 
was "rushed". 
 
NONETwo full-page advertorials explaining a RM117 million "windfall" for the state government, hence 
allowing it to come up with a balanced budget, appeared today in Umno-linked NST and Malay daily Sinar 
Harian. 
 
Advertorials - paid advertisement written to look like an article - usually have a phrase to denote that they 
are merely advertising. 
 
The ones that have been taken up by the state government are deftly made up to appear as legitimate 
stories with the term "advertorial" missing. 
 
Additionally, in the case of Sinar Harian, the page-11 article was distinguishable from other articles 
because the piece was contained within a border. 
 
In the case of NST, the "article" which appeared on page-25 had tell-tale signs which include the omission 
of any indication whether the page was a home news item, interview, comment or analysis. 
 
Normally, NST would either indicate "prime news" or "nation" on the "strap" at the top of the page. These 
were all absent. 
 
Pakatan 'caught with pants down' 
 
The NST "article" also carried a quotation from Menteri Besar Zambry Abdul Kadir, along with a chart and 
photo-caption all in the newspaper's standard format. 
 
In fact, the advertorial in NST carried a picture byline of their journalist, uncharacteristic for a paid 
advertisement. 
 
NONEThe daily had also angled their "report", supplemented with quotes by Zambry (right), to state that 
the Pakatan Rakyat lawmakers staged a walkout in the middle of the assembly sitting when they were 
"caught with their pants down after the facts and figures on the supplementary budget were revealed". 
 
"I guess they were really embarrassed as they had made numerous allegations against the BN state 
government on the supplementary budget," said Zambry as quoted by the "article". 
 
Both dailies also included graphics and tables of the forecast budget this year, for which Zambry had 
insisted the "extra revenue" pocketed between January and July this year amounting to RM117.26 million 
would effectively cancel out the RM23.89 million deficit. 
 
Various sources have confirmed that the advertorials were paid for by the state government yesterday, 
amounting to nearly RM30,000 in total. 
 
When contacted on this, one of Zambry's aides refused comment. 
 
'Signs of desperation' 
 
Meanwhile, state opposition leader and former Menteri Besar Mohammad Nizar Jamaluddin said that the 
advertorials were an act of desperation by the BN state government. 
 



"They were public funds. If you had been open with the budget, you wouldn't have to pay a single sen and 
the entire sitting would be covered by all the press," he said. 
 
It was previously reported that only journalists from national news agency Bernama and Umno-linked TV3 
were allowed into the gallery. 
 
The rest had to watch the proceedings through a window from an "observation room" and could only hear 
speeches through the PA system. 
 
NONESeveral Pakatan leaders had their microphones switched off mid-speech when the debate got too 
heated. 
 
"They probably thought that TV1 and TV3 could satisfy the masses. And when this didn't work, they would 
fork out money to pay for it. And you know that the money is not coming out from the MB's pocket," said 
Nizar (left). 
 
Nizar himself was given marching orders by the speaker when he refused to obey Speaker R Ganesan's 
instructions to stop debating. 
 
Nizar was allocated 15 minutes to debate on the supplementary bill but continued to speak for a further 
15 minutes although his microphone was turned off. 
 
It was only when Nizar finished giving his speech that he walked out, although he claimed that he was 
pushed out by one of the sergeants-at-arms, triggering a walkout by other Pakatan assemblypersons.   
 

Copyright © 1999-2007 Mkini Dotcom Sdn. Bhd. 

Source : http://www.malaysiakini.com/news/139299 
 


