BBC's HARDtalk denies bowing to Putrajaya
Malaysiakini.com
August 31, 2010

The British Broadcasting Corporation (BBC) has denied that it bowed to pressure from the
Malaysian government in dropping its HARDtalk interview with infamous blogger Raja Petra
Kamaruddin which was slated for today.

"The suggestion that the item was dropped due to political pressure is untrue," said the BBC
to Malaysiakini in an emailed statement early this morning.

The broadcaster's statement came hot in the heels of speculations that the Malaysian
government has exerted pressure to snuff out the interview with the controversial member
of the Selangor royal family who is in self-imposed exile in London.

azlanThe Malaysian blogosphere was rife with talks that the station had dropped the
interview with Raja Petra with some suggesting that this may be done in order to appease
Putrajaya.

This was following a statement posted on Malaysia Today on Aug 29, a website owned and
operated by Raja Petra, announcing that the much anticipated interview was cancelled.

In the statement, HARDtalk producer Bridget Osborne was quoted as saying that "questions
they would delve into, which would be very sensitive in nature and critical of the
government, would run foul of the Malaysian government."

Raja Petra also posted a screen capture of a Facebook conversation he had with Nicholas
David Blakemore, a BBC planning editor detailing the broadcaster's suggestion for an
interview as proof that he was indeed approached by the British broadcaster in the bid to
quash accusations that he had lied about the HARDtalk interview.

According to the BBC Global News senior press officer Peter Connors, the BBC regularly
researched many stories for its programmes, one of which was an interview with Raja Petra
on HARDtalk, though not all eventually went to air.

"It is the normal process of news and current affairs throughout the media that not all make
it to air for a variety of editorial reasons," the BBC representative explained in the
statement.

'Issues of defamation'

In the Raja Petra case, Connors conceded that they cancelled the interview because of legal
concerns:

"It became clear in our research any comprehensive interview with former Malaysia Today
editor Raja Petra would prominently feature issues that are currently the subject of a
current court case in Malaysia, which raise issues of defamation."

Rather than the fear of running afoul of the Malaysian government, the BBC is contending
that to report the details on an ongoing court case may be construed as subjudice, which
could lead to contempt of court.

Connors also maintained that all BBC programmes adhere to the same strict editorial



guidelines which ensure complete editorial independence and impartiality.

NONEHARDtalk, a 30-minute talk show, prides itself on no-holds-barred interviews with
controversial newsmakers around the world.

Notable Malaysians who have made it to the show's line-up included former premier Dr
Mahathir Mohamad and his arch-nemesis, opposition leader Anwar Ibrahim.

The cancellation of the Raja Petra interview raised eyebrows as it is very rare for the
relatively independent BBC to axe controversial content, especially for HARDtalk, which was
widely hailed as a hard-hitting news programme.

Copyright © 1999-2007 Mkini Dotcom Sdn. Bhd.
Source : http://www.malaysiakini.com/news/141577



