Anwar: BetteraDthananF

Time is on govt's side to improve rating given by Bersih, says Prime Minister

KUALA LUMPUR: The “D” grad-
ing of the government by elector-
al reform watchdog Bersih is
acceptable for now, says Datuk
Seri Anwar Ibrahim.

Noting that his administration
has only served for two years, the
Prime Minister said the evalua-
tion could always improve in the
period ahead.

“About Bersih’s report, it is okay
to get a ‘D’ ... (at least it’s not) an
‘F’. Today, we get a ‘D’ mark for
the UPSR but next time, we can
get an ‘A’ mark for the SPM,” he
told Parliament yesterday.

On Wednesday, Bersih gave the
Pakatan Harapan-led administra-
tion a “D” grade in its mid-term
evaluation, attributing the poor
performance to the coalition gov-
ernment’s failure to carry out sig-
nificant institutional reforms.

The reform group also ranked
Anwar behind his predecessors
Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob
and Tun Dr Mahathir Mohamad in
fulfilling their reform promises.

Anwar also  defended his
administration on the issue of fair
allocations for the Opposition as
per the Bersih report, reiterating
the government’s stance that it
was prepared to implement this
provided it went through a nego-
tiation process.

“I do not understand the com-
plaints. This was also included in
the Bersih report. When I was
Opposition Leader, I negotiated
with the (then) prime minister,
and only after discussions were
held did we finalise and receive
the initial draft of the allocation.

“YB Larut (Opposition Leader
Datuk Seri Hamzah Zainudin) is
well aware that negotiations are
necessary but the Opposition has
refused to engage, causing this
matter to drag,” he said in
response to a query from
Perikatan Nasional’s Pendang MP
Datuk Awang Hashim.

Anwar suggested that Awang
take on the role of “mediator” and
assured that funds would be

channelled if an agreement was
reached promptly.

The Prime Minister also said
the government would continue
to combat corruption, including
the recent alleged graft incidenc-
es caught on camera in Sabah.

He said addressing corruption
was a huge task but pledged to
carry on even if the cases involved
the wealthy and politicians with a
large number of supporters.

“I have been informed by the
Malaysian Anti-Corruption
Commission (MACC) that it will
continue to investigate, including
the recent cases raised in Sabah.
The commission said it will con-
tinue the investigation with the
state assemblymen being called
up. But that is all the information
I can share.

“Claims that there are efforts to
cover up or prevent an investiga-
tion are completely false,” he
added.

On Nov 16, an NGO lodged a
report with the MACC following

the circulation of videos alleging
graft in Sabah.

A portal reported the existence
of eight videos depicting assem-
blymen allegedly discussing sums
ranging from hundreds of thou-
sands of ringgit to RM4mil with a
businessman in exchange for a
project. A businessman claimed
to possess these recordings and
sought whistleblower protection
from the MACC.

Since the businessman’s public
request for protection on Oct 30,
social media has been abuzz with
at least a dozen alleged secret vid-
eos involving state officials.

The MACC has recorded state-
ments from a Sabah deputy chief
minister and two assemblymen
on the graft claims linked with
the issuance of state mining
licences.

On another matter, Anwar said
efforts to increase media freedom
must be tied to limits on discuss-
ing 3R (race, religion and royalty)
issues.

“This is because the govern-
ment must abide by the wishes of
the Malay rulers to curb inflam-
matory discussions on 3R issues
that can harm public harmony.

“We allow people to discuss, but
the Conference of Malay Rulers
are strict. We are tied to their
stand that they do not permit or
want anyone to criticise without
any consequences.”

Anwar said the government
believes that 3R issues should not
prevent people from voicing out
their opinions but added that the
authorities must also be allowed
to investigate such comments.

According to Reporters Without
Borders (RSF), Malaysia has
dropped 34 places to rank 107 in
the World Press Freedom Index.



