
BBC suspends FBC shows, CNN denies paid for Najib interview 

The Malaysian Insider  

August 04, 2011 

By Debra Chong 

KUALA LUMPUR, Aug 4 — US-based broadcaster CNN has denied it was paid to interview 

Prime Minister Datuk Seri Najib Razak but questions remain about the role played by its 

anchor John Defterios after the latter’s FBC Media programme World Business was axed 
yesterday by rival network CNBC. 

The spotlight is on the relationship between FBC Media — the British publicity firm led by 

media giant Alan Friedman with Defterios still listed as its group president — and 
broadcasters like CNBC, CNN and the BBC. 

As a result of the allegations, BBC has also said it will suspend programmes produced by 
FBC Media and investigate the company. 

Influential Washington-based news website Politico.com reported today a CNN 

spokesman as saying there had never been any contract between the satellite news 

channel and Friedman’s FBC Media for editorial content, only advertorials that are clearly 
labelled as such and which run only during the commercial slots. 

According to Politico, FBC Media is listed in lobbying reports as having paid tens of 

thousands of dollars to Washington-based lobbying firm APCO in recent years to lobby 
on behalf of the Malaysian government. 

CNN’s denial comes on the heels of rival CNBC’s decision to drop its flagship show World 

Business, which has similarly been alleged to have been paid to feature Najib in its 

prime-time news slots last month after his administration cracked down on a civil rally 
pushing for cleaner and more honest elections. 

Both interviews were conducted by Defterios which has raised eyebrows over his 

appearance on the rival channels as well as questions over a conflict of interest to his 

unclear ties with FBC Media. 

Defterios was listed as director in the British firm on the FBC Media website before it was 

stripped down to a one-page fact sheet yesterday, with all information about its board 

members removed. The information remains available on the whistleblower Sarawak 

Report website. 

CNN told Politico that Defterios had been a full-time employee since March and had cut 

all ties with FBC Media at that time, but he remains listed as CNBC’s managing editor for 
the just axed World Business programme. 

In profiles of Defterios available online, he is listed as the group president of FBC Media. 

Global broadcasters have been scrambling to contain potential damage after allegations 

of impropriety surfaced following an expose by whistleblower Sarawak Report, which 

linked the interviews and other programmes produced by FBC Media as having been paid 

millions of ringgit by the ruling Barisan Nasional (BN) coalition to shine its international 
image. 

“CNN’s recent interview with the Malaysian prime minister was set up solely by CNN with 

the PM’s office,” Politico reported CNN spokeswoman Lauren Cone as saying in its story 

today headlined “CNBC drops ‘World Business’”. 



Apart from CNN, FBC Media has also produced editorial content for the UK broadcaster 
BBC. 

The British broadcaster told Politico all independent TV companies are required to sign 

strict agreements with it to prevent conflicts of interests and that it was not aware of 

some of the information provided by FBC but will be investigating the claims “as a 
matter of urgency.” 

“As a precautionary step, we will not broadcast programmes made by FBC whilst we look 
into these claims,” Politico reported the anonymous BBC spokesman as saying. 

Putrajaya and the Sarawak administration under Chief Minister Tan Sri Taib Mahmud 

have been questioned by the opposition PKR to come clean on the allegation they had 

paid FBC Media RM15 million a year from public coffers to produce programmes biased 
towards the BN coalition at federal and state levels on international media. 

The Sarawak Report, in a story published three days ago, claimed insider sources 

revealed Najib “suggested” to Taib that he hire FBC Media to bolster his seemingly 

flagging popularity after the Sarawak chief minister appeared to suffer a publicity crisis 

due to allegations of extensive corruption. 

Both have not denied the report since it was published by the whistleblower website. FBC 

Media’s dealings with the Malaysian government came to light after supplementary 

supply Bills showed vast payments made for a “Global Strategic Communications 
Campaign”. 

The records showed that between 2008 and 2009, RM57.7 million was paid by the Prime 

Minister’s office to FBC Media for the campaign. 

Attempts by The Malaysian Insider to contact FBC Media since yesterday to clarify the 
reports have been unanswered. 

 
Copyright © 2011 The Malaysian Insider.  
Source: http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/bbc-suspends-fbc-shows-cnn-denies-paid-for-

najib-interview/ 


