FBC under probe over conflict in Putrajaya contract
The Malaysian Insider
August 17, 2011

KUALA LUMPUR, Aug 17 — The British Broadcasting Corporation (BBC) is investigating FBC
Media’s “inappropriate outside interests” after an embarrassing exposé showed the British
publicity firm had been paid by Putrajaya and Sarawak to portray Malaysia positively in
programmes it produced for the public broadcaster.

The BBC said in a statement to Britain’s The Independent newspaper that was published
today that it had not been told by FBC Media of its contract with Malaysia when it aired the
company’s programmes, which may be in breach of its impartiality rules.

Putrajaya has now ended its contract with FBC Media after an exposé revealed Malaysian
leaders routinely appeared in paid-for interviews on global television programmes on CNBC.

The Malaysian Insider understands that the Prime Minister’s Office (PMO) terminated FBC
Media’s contract in the past week, just months after another public relations firm, APCO
Worldwide from the United States, met an ignominious end for alleged links to Israel.

The BBC has suspended all programming from London-based production company FBC,
which, since 2009, has made at least four BBC documentaries dealing with Malaysia and
controversial issues such as the country’s contentious palm oil industry and its treatment of
rainforests and indigenous people, The Independent reported today.

In its statement, the BBC said: “"FBC has now admitted to the BBC that it has worked for the
Malaysian government. That information was not disclosed to the BBC as we believe it
should have been when the BBC contracted programming from FBC. Given this, the BBC has
decided to transmit no more programming from FBC while it reviews its relationship with
the company.”

FBC Media’s dealings with the Malaysian government came to light after supplementary
supply Bills showed vast payments made for a “"Global Strategic Communications
Campaign”.

The records showed that between 2008 and 2009, RM57.7 million was paid by the Prime
Minister’s Office to FBC Media for the campaign.

The Independent said in its special report today that documents filed with the United States
government’s House of Representatives in 2008 show that FBC Media (UK) contracted the
Washington-based American lobbying company APCO Worldwide, which it paid more than
US$80,000 (RM240,000) in 2008 for the purpose of “raising awareness of the importance of
policies in Malaysia that are pro-business and pro-investment as well as [showing] the
significance of reform and anti-terrorism efforts in that country”.

The BBC's guidelines on conflict of interest state that “"Independent producers should not
have inappropriate outside interests which could undermine the integrity and impartiality of
the programmes and content they produce for the BBC".

The BBC is now investigating whether any of the FBC material it broadcast was in breach of
BBC guidelines on impartiality.

Global broadcasters have been scrambling to contain potential damage after the allegations



of impropriety surfaced following the expose by whistleblower Sarawak Report, which
claimed the interviews and other programmes produced by FBC Media had cost the ruling
Barisan Nasional (BN) coalition millions of ringgit as part of its bid to shine its international
image.

US-based broadcaster CNN denied last week it was paid to interview Datuk Seri Najib Razak
during his visit to London last month, but questions remain about the role played by its
anchor John Defterios after the latter’s FBC Media programme “World Business” was axed
early this month by rival network CNBC.

The spotlight is on the relationship between FBC Media — the British publicity firm led by
media giant Alan Friedman, which still lists Defterios as its group president — and
broadcasters like CNBC, CNN and the BBC.

Both interviews were conducted by Defterios, which raised eyebrows over his appearance on
the rival channels as well as questions over a conflict of interest on his unclear ties with FBC
Media.

Defterios was listed as director in the British firm on the FBC Media website before it was
stripped down to a one-page fact sheet yesterday, with all information about its board
members removed.

The Independent said in its report today that the coverage of the workings of one of
Malaysia’s most important industries, shown on BBC World News’s Third Eye series this
summer under the title "The Power of Asia”, formed part of a much bigger picture.

The programme was made for the BBC by FBC Media when it was still hired by Malaysia.

In the Third Eye programme, one of several productions made on Malaysia for the BBC in
the last three years, viewers were told of the key role of the Malaysian palm oil industry in
meeting the growing demand for food in countries such as China and India. The
programme dealt with the growing food crisis in Asia and the economic instability and social
unrest that may result. It highlighted failures in harvesting rice in China and contrasted that
with the successful Malaysian palm oil industry.

Only a brief reference was made to the reasons why the palm oil industry is the subject of
fierce debate. Environmental groups complain that its spread has caused devastating levels
of deforestation that harm biodiversity, threaten the livelihoods of indigenous people and
put at risk the survival of the orang-utan.

In February 2011, BBC World News broadcast on its "One Square Mile” programme a piece
from Sarawak in which presenter Rian Maelzer, who describes himself as the “South East
Asia Correspondent” for FBC's CNBC programme World Business, explored the lifestyle of
the tribal Iban people and took a boat ride to visit a traditional longhouse, The Independent
said.

“Tourism not only brings in money, it also encourages youngsters to keep alive skills that
might otherwise have died out,” he reported. “For the past 40 years, the Malaysian
government has practised an affirmative-action policy aimed at raising the living standards
of indigenous groups.”

Similar subjects were examined in FBC's “"Develop or Die” documentary for the BBC in
March 2009. The Independent said the programme opened with a cartoon that drew



comparisons between colonialists who asked “Are the natives friendly?”, and modern-day
environmentalists who ask “Are the natives eco-friendly?”

It examined the benefits of the Malaysian palm oil industry and its value to the economy.

As part of its Develop or Die series, BBC World News also screened an FBC co-production,
“World Debate: Islam and Democracy in 2009"”, featuring Najib sitting alongside the host on
the panel.

The Malaysian Insider

Copyright © 2011 The Malaysian Insider
Source:http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/fbc-under-probe-over-conflict
s-in-putrajaya-contract/



