
The West Australian akui silap siar artikel anak PM 

Utusan Online 

November 05, 2011 

 

KUALA LUMPUR 4 Nov. - Akhbar The West Australian semalam mengakui kesilapannya 

berhubung penyiaran artikel yang mendakwa anak perempuan Datuk Seri Najib Tun Razak 

membelanjakan sebanyak $60,000 (RM194,157) di sebuah pusat beli belah di Perth semasa 

Perdana Menteri menghadiri Mesyuarat Ketua-Ketua Kerajaan Komanwel (CHOGM) di Perth, 
baru-baru ini. 

Dalam ruangan pembetulan dan penjelasan yang diterbitkan, akhbar berkenaan turut 

mengesahkan bahawa anak perempuan Perdana Menteri juga tidak berada di Perth dan ini 
bercanggah dengan laporan yang mereka siarkan pada Isnin lepas. 

Kenyataan akhbar itu boleh dilayari menerusi portal akhbar The Borneo Post yang 

menerima salinan halaman tersebut yang diemelkan oleh wartawan ekonominya, Neale 
Prior. 

The West Australian juga menyebut adalah menjadi polisi akhbar itu untuk memperbetulkan 
setiap kesilapan mereka seboleh yang mungkin. 

Semalam, Najib dalam Twitter terbaharunya menjelaskan bahawa anak perempuannya 
bukan berada di Australia semasa beliau menghadiri CHOGM di Perth, baru-baru ini. 

Beliau berkata orang ramai sepatutnya tidak terpedaya atau terbabit menyebarkan 
pembohongan. 

Ulasan beliau adalah berikutan penerbitan satu artikel dalam sebuah akhbar Australia yang 

mendakwa anak perempuannya membelanjakan $60,000 (RM194,157) di sebuah pusat beli 
belah di Perth, lokasi CHOGM. 

Laporan itu juga menyebut: "Seorang wanita pertama diketahui telah membeli mutiara 

bernilai $150,000 (RM485,476)." Bagaimanapun, ia tidak menamakan individu yang 
menjadi tanda tanya. 

Hakcipta Terpelihara  © UTUSAN MELAYU (M) BERHAD 

Source: 

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1105&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Had

apan&pg=mh_04.htm 

 


