
 

 

Taib Withdraws Suit After Malaysiakini's Apology Over Libellous Articles 

Bernama 

January 4, 2012 

 

 

KUALA LUMPUR, Jan 4 (Bernama) -- Sarawak Chief Minister Tan Sri Abdul Taib Mahmud has 

withdrawn his defamation suit against Malaysiakini over libellous articles after the news 

portal made an apology in open court today. 

 

High Court judge Rosilah Yop recorded statements read out by counsel of the two sides. 

 

She also made no order as to costs after the two parties agreed to no order for legal costs. 

 

Taib filed the suit in 2007, naming Malaysiakini's publisher, Mkini Dotcom, and the portal's 

chief editor Gan Diong Keng, also known as Steven Gan, as defendants after the news 

portal posted a series of 12 articles between April 6 and May 3, 2007, which he claimed 

contained words libellous of him. 

 

The defendants' counsel Fahri Azzat, when reading out the statement, said that the articles 

published by the defendants were based solely on the news report of several Japanese 

media published at that time without verifying the truth of those news reports with any 

other authorities or the plaintiff himself. 

 

"We understand that the Tokyo Regional Taxation Bureau has since reversed its decision on 

this issue, which renders the imputation of kickbacks to be wholly unfounded and so without 

basis," he said. 

 

Fahri said the defendants regretted any unintended insinuations and agreed and had 

undertaken to refrain from further publishing any news report or statement about the 

plaintiff in relation to the issue of kickbacks involving the Japanese shipping companies paid 

to an offshore Hong Kong company known as Regent Star. 

 

"We acknowledge that the articles caused the plaintiff embarrassment, distress and injury to 

his reputation and apologise for any inconvenience caused to him as a result. 

 

"In keeping with our apology, we shall publish news that the Tokyo Regional Taxation 

Bureau had subsequently ruled that the sums paid by the Japanese shipping companies 

were legitimate payments," he said. 

 

Taib's counsel Robert Lazar, when reading out the statement, said the defendants had now 

realised and acknowledged that the statements made by them were entirely erroneous and 

without foundation, which represent a grave libel on Taib's reputation as an individual, a 

politician and the head of the state government of Sarawak. 

 

It also had caused Taib substantial damage, loss and embarrassment, he said. 

 

"The defendants now accept their serious error in publishing the statements linking them to 

the plaintiff personally and admit the considerable damage, embarrassment and distress the 

defendant's publications of the statement have caused to the plaintiff," Lazar said. 

 

He said the defendants were here today through their counsel to apologise and express 



their sincere regret and unreservedly withdraw all the imputations cast upon the plaintiff by 

the publication of the statements. 

 

In his suit, Taib claimed that the libellous words in the article carried a common meaning, to 

be understood among others, that he gained RM32 million as proceeds from illegal logging 

activities in Sarawak and had committed a crime and can have criminal proceedings brought 

against him. 

 

He had sought damages for considerable losses, interest, cost and any other relief deemed 

fit by the court. 

 

 

 

---BERNAMA  

Copyright © 2012 BERNAMA 

Source: http://www.bernama.com/bernama/v6/newsindex.php?id=637899 

 

 

 


