
 

 

BBC minta maaf atas skandal berita melibatkan Malaysia 

The Malaysian Insider 

11 Februari  , 2012 

Oleh Shazwan Mustafa Kamal 

 

 

KUALA LUMPUR, 11 Feb — The British Broadcasting Corporation (BBC) telah berjanji untuk 

meminta maaf kerana telah menyiarkan program berbayar yang berat sebelah kepada 

sesetengah negara termasuk Malaysia. 

 

Akhbar UK theIndependent hari ini melaporkan bahawa BBC akan meminta maaf kepada 74 

juta rakyat seluruh dunia untuk satu laporan skandal di mana ia disiarkan sebagai program 

dokumentari yang telah dibayar dalam satu perjanjian dengan satu fima publisiti di London 

firma. 

 

Menurut The Independent hari ini, pemaafan global oleh BBC dijangka dibaca: “Sebilangan 

kecil program-program disiarkan di BBC World News antara Februari 2009 dan Julai 2011 

melanggar peraturan-peraturan BBC bertujuan untuk melindungi integriti editorial kita. 

 

Peraturan-peraturan ini memastikan yang program-program bebas , dan dilihat untuk 

menjadi bebas, dari komersial atau tekanan-tekanan luar lain.” 

 

Berdasarkan satu rujukan langsung bagi FBC dokumentari, ia akan berkata: “Dalam kes 

lapan program lain, yang mana kesemuanya menonjolkan Malaysia, kami mendapati yang 

syarikat produksi yang membuat program-program berkenaan mempunyai satu hubungan 

kewangan dengan kerajaan Malaysia. 

 

“Ini bermaksud terdapatnya potensi satu konflik kepentingan , walaupun BBC tidak sedar 

tentangnya apabila program-program itu disiarkan.” 

 

Permohonan maaf itu akan disiarkan seluruh dunia di saluran World News BBC bagi 295 juta 

rumah kediaman, 1.7 juta bilik hotel, 81 kapal pesiaran, 46 sistem penerbangan dan di 35 

platform-platform telefon bimbit di empat masa lain, berperingkat supaya sampai kepada 

penonton dalam zon-zon berbeza, lapor akhbar berkenaan. 

 

Editorial Standards Committee BBC Trust menjalankan satu siasatan ke terhadap BBC World 

News pada November dan mendedahkan 15 pelanggaran garis-garis panduan 

penyuntingan. 

 

Lapan daripada pelanggaran yang berkaitan dengan program-program FBC dibuat tentang 

Malaysia disebabkan satu ketara “hubungan kewangan” antara kerajaan itu dan FBC Media, 

syarikat pengeluaran TV. 

 

BBC dilaporkan mempunyai bayaran-bayaran nominal dibayar sekecil £1 untuk 

program-program yang diperbuat oleh FBC Media (UK), yang mana senarai pelanggan PR 

mereka termasuk Malaysia dan kerajaan asing lain. 

 

The Independent menyatakan bahawa FBC Media membuat lapan karya untuk BBC 

mengenai Malaysia manakala gagal untuk mengisytiharkannya telah dibayar sebanyak 

£17million oleh kerajaan Malaysia untuk “komunikasi strategik global” yang termasuk 

liputan positif industri minyak sawit kontroversi Malaysia. 



 

BBC juga digunakan FBC ntuk membuat sebuah dokumentari mengenai pemberontakan di 

Mesir tanpa mengetahui firma dibayar melakukan kerja PR untuk rejim bekas diktator Hosni 

Mubarak. 

 

Syarikat TV FBC Media telah dijumpai berada di pusat berita Malaysia menyelesaikan 

skandal menghadapi juruhebah BBC and CNBC , dan menghadapi kejatuhan. 

 

Firma berasaskan di London dan syarikat induknya FBC Group memasuki pentadbiran tahun 

lepas — satu tempoh sah yang membenarkan sebuah syarikat hampir bankrap membawa 

kepada perniagaan — berikutan laporan-laporan ia menerima £17million (RM85 juta) dari 

Putrajaya bagi menggilap imej pentadbiran Najib di siaran global. 

 

FBC ditubuhkan pada tahun 1998 oleh wartawan Amerika Syarikat Alan Friedman, yang 

memenangi anugerah dan individu-individu media terkenal lain yang membina satu 

rangkaian pelanggan-pelanggan “blue chip” yang mengandungi kerajaan-kerajaan seperti 

Greek, Itali dan Zambia, dengan kontrak menggalakkan pelancongan di Malaysia, Indonesia 

dan Hungary. 

 

FBC didedahkan turut menggandakan publisiti firma untuk kerajaan Najib dan telah dibayar 

berjuta pound ntuk mengendalikan satu kempen “Global Strategic Communications. 

 

Tetapi kontrak Putrajaya bernilai RM96 jutanya telah berakhir dengan FBC, yang bermula 

pada 2009, selepas ia telah didedahkan pemimpin kerajaan Malaysia sering muncul dalam 

rancangan TV berbayar. 

 

Malaysian Insider telah melaporkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berjumpa 

satu siri ahli strategi perhubungan awam, termasuk APCO Worldwide, bagi menggilap imej 

peribadinya dan kerajaannya di seluruh dunia. 

 

Tempoh APCO di Malaysia diwarnai oleh kontroversi selepas pembangkang mengatakan 

firma perhubungan awam itu berkait rapat dengan Israel. 

 

Yang terbaru menggunakan khidmat ahli-ahli pasukan itu belakang bekas Perdana Menteri 

British Tony Blair “New Labour” kempen, yang dilaporkan mula bekerja menjadikan Najib 

sebagai satu pembawa pembaharuan sederhana. 

 

  

The Malaysian Insider 

Hakcipta © 2012 The Malaysian Insider 

Source:http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/bbc-minta-maaf-atas-skandal-b

erita-melibatkan-malaysia/ 


