
 

 

 

Suhakam: Ambiga not given fair media space during Bersih 2.0 

The Malaysian Insider 

May 04, 2012  

By Clara Chooi 

 

 

 

KUALA LUMPUR, May 4 — Several mainstream media organisations had last year failed to 

fairly report Datuk Ambiga Sreenevasan’s views on Bersih 2.0 and even jeopardised her 

safety by publishing her personal details, the Malaysian Human Rights Commission 

(Suhakam) has found. 

 

The commission concluded in its public inquiry on the July 9 rally last year that prior to the 

event, media reports had even painted the former Bar Council chairman as being 

disrespectful of the Constitution and the country’s laws. 

 

Media reports had portrayed Amiga as being disrespectful of the Constitution and the law. — 

File pic 

“The panel would like to draw attention to an article submitted by W26 (Ambiga) to this 

panel, which was published in Berita Minggu on June 26, 2011, whereby in this article, 

among others, had stated that as a lawyer, W26 should understand provisions in the law 

and W26’s act of organising the Bersih 2.0 assembly was clearly a deliberate violation of 

assembly laws,” the commission said in its report. 

 

It also singled out Umno-owned dailies New Straits Times and Utusan Malaysia as having 

published reports allegedly portraying the rally for free and fair elections as a dangerous 

movement that would threaten national security. 

 

Suhakam said in the NST’s June 13 report last year, the English daily had quoted the views 

of several independent lawmakers who had said the purpose of Bersih 2.0 was “unhealthy” 

and would threaten public safety. 

 

The same view, added the commission, was also published in an Utusan Malaysia article on 

June 22 via interviews with individuals claiming to represent the general public who 

predicted that the rally would result in chaos. 

 

“Apart from that, there were also efforts by several parties to deny W26 (Ambiga) from 

expressing her views. 

 

“These efforts, among others, had portrayed W26 as a citizen who does not respect the 

Federal Constitution and the country’s laws,” Suhakam said. 

 

Other media reports, the commission continued, were neither neutral nor balanced in its 

explanation of Bersih 2.0’s purpose for the rally. 

 

“Many of the news reported were one-sided and did not provide comprehensive information 

to the public. 

 

“The panel is of the view that the news was not balanced on the issues involving the Bersih 

2.0 assembly,” it said. 



 

The commission noted its respect towards the freedom of media organisations to publish or 

air news as it sees fit but said they “should be more responsible” by carrying “fair and 

substantiated” reports. 

 

“Its (media) coverage should not be biased, partial or prejudiced. Similarly, all facts should 

be aired to help the public make their own judgments,” it said. 

 

The commission also stressed that the personal information of individuals such as home 

addresses or telephone numbers should not be published or aired for public viewing. 

 

It cited Ambiga as an example, noting that a local television station had aired the leader’s 

personal house address, which the latter had alleged was the likely cause behind the death 

threats she had received before Bersih 2.0. 

 

Suhakam’s 39-page report was read out to the media today by Suhakam’s three-member 

investigative panel comprising chairman Datuk Dr Khaw Lake Tee and members Professor 

Emeritus Datuk Dr Mahmood Zuhdi Ab Majid and Detta Samen. 

 

The inquiry, which saw 31 individuals interviewed as witnesses, was held following 

numerous complaints of police brutality during the July 9 rally, Bersih’s second such 

gathering for free and fair elections. 

 

 

 

The Malaysian Insider 

Copyright © 2012 The Malaysian Insider 

Source:http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/suhakam-ambiga-not-given-f

air-media-space-during-bersih-2.0/ 


